“In some cases eating the mushroom “causes mild reactions . . . for example, swollen lips” or in rare cases “nausea, vomiting, dizziness and disorientation” to those who are sensitive”
Den består ju av ett antal arter, so de allra flesta inte kan skilja på. Det är oklart om de reaktioner många får beror på vissa arter, eller om det beror på miljöfaktorer.
tack før reaktioner vedrørande chicken of the wood. har nu lavet 4 forskellige rætter på den och ær stadigt helt frisk,vilket nog sårar en del hær….....ss
wookad i thaikryddad grønsaksrætt, smørstegt med salt och peppar. som kræftstrømming och syltad i 1 2 3 lag med krondill. alle fyra smagte supergodt!! så tydligen fand jeg den der ikke gir upkast…...
men hallå dær ute, ær glaset halvfullt eller halvtomt ????? før mig er glaset alltid halvfullt !!
kul att se att fler hær gillar chicken of the wood. vill prova det med att puttra den i grædde. annars kan jag rekommendera att sylta den i 1 2 3 lag med massor av friska dillkronor. fick den før øvrigt “godkænd” av byens bæste restauratør och tillike stor svampnørd. han hade hørt och læst om den men aldrig funnit den.
Tillhör man majoriteten så klarar man sig:
“To add a caveat, in 2004 when the current edition of the Encyclopedia of Fungi was launched at a National Trust property, to which 60 journalists were invited for lunch, there was an incident involving this species. On the day before, we had found a specimen of Laetiporus sulphureus in prime condition, on Oak, which was collected and incorporated, lightly sauteed, as part of the meal.
Approximately half an hour after ingestion, 6 of the 60 journalists became violently ill - vomiting, cyanosed, sweating, icy cold, with raised pulse, and very frightened. The remaining 54 suffered no ill effects.
The doctor who attended diagnosed a severe allergic reaction and the symptoms subsided after about 2 hours.
Subsequent investigation turned up research by a US-based toxicology team at the University of Berkeley, California. It had concluded that 10% of the people taking part in extensive trials, suffered these severe effects. Our experience was exactly in line with this figure.
It’s also worth bearing in mind that Laetiporus sulphureus growing on Taxus hosts, is potentially lethal.
MJ
tack kurt før din omtanke om min hælsa….men den problematiken skøter min sambo som ær lækare. det sæger då sig sjælvt att man inte skall æta chicken of the wood som haft taxus som værdtræd.som du kanske vet kurt så ær taxol, en av de mest sålda anticancermedlen utvecklade från taxus, men framstælls sedan många år syntetiskt. effekterna du skriver om passar vældigt bra på biverkningarna av taxol vid cancerbehanling…..men bok som min cicken væxer på anvænds inte som cytostika…...ss
Jag tror ju snarare att det är samma problem som med t ex strävsopparna. Att en andel av befolkningen helt enkelt är överkänsliga för för något i svampen:
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/forgiftes-av-sikker-sopp/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.