0 1713 visningar

6 svar

Vit skivling

Fredrik S.

18 jul 2012 kl. 20:17

Några vita skivlingar med en framträdande lukt av mjöl (kände det på avstånd), och växande i granskogsmark. Jag har inte tagit något sporprov ännu, planerar göra det när jag återvänder till platsen.

Jag undrar om ni tror att det kan vara mjölskivlingar.

Vit skivling

0

Fredrik S.

18 jul 2012 kl. 20:19

Och här är en bild från växtplatsen.

0

Jan A, Uppsala

19 jul 2012 kl. 09:32

Mycket förvånande om det skulle vara något annat…

0

Hans v E

19 jul 2012 kl. 09:49

...och det skulle i så fall vara jättetrattskivling men denär det ju fel miljö för.

0

Irene A

19 jul 2012 kl. 10:58

När du har kollat med ett sporprov och sett att det blir rosa, i kombination med stark mjöldoft, långt nedlöpande skivor, mjuk och skör konsistens, så kan du vara tämligen säker på mjölskivling.

Det man måste se upp med som förväxlingsarter, är i första hand vita trattskivlingar och eventuellt bolmörtsskivling.

0

Fredrik S.

20 jul 2012 kl. 16:47

Tack ska ni ha! Jag har tyvärr inte hunnit tillbaka ännu, förhoppningsvis gör jag det innan svampen ruttnar bort. Så mycket svamp att plocka, och så lite tid att plocka dem!

Det är alltså troligtvis mjölskivlingar. Stark mjöldoft och nedlöpande skivor - mer nedlöpande än på trattskivlingarna - ja, det stämmer ju. Så återstår sporprovet och att känna mer på konsistensen då.

0

Fredrik S.

28 aug 2012 kl. 17:35

Så har jag då fått kläm på den och tagit sporprov med lyckat resultat och, nu idag, ätit den. Tyckte om den gjorde jag dessvärre inte. Har inte tyckt att lukten varit aptitretande alls, men jag var nyfiken inte minst för att jag tycker mig känna inslag av gurka i doften. Smaken tyckte jag däremot var tråkig - ungefär som fårticka, fast med lite stark mjölig eftersmak. Kanske provar jag den trots allt igen en dag - tillagningstips, någon?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone