Några vita skivlingar med en framträdande lukt av mjöl (kände det på avstånd), och växande i granskogsmark. Jag har inte tagit något sporprov ännu, planerar göra det när jag återvänder till platsen.
Jag undrar om ni tror att det kan vara mjölskivlingar.
Vit skivling
När du har kollat med ett sporprov och sett att det blir rosa, i kombination med stark mjöldoft, långt nedlöpande skivor, mjuk och skör konsistens, så kan du vara tämligen säker på mjölskivling.
Det man måste se upp med som förväxlingsarter, är i första hand vita trattskivlingar och eventuellt bolmörtsskivling.
Tack ska ni ha! Jag har tyvärr inte hunnit tillbaka ännu, förhoppningsvis gör jag det innan svampen ruttnar bort. Så mycket svamp att plocka, och så lite tid att plocka dem!
Det är alltså troligtvis mjölskivlingar. Stark mjöldoft och nedlöpande skivor - mer nedlöpande än på trattskivlingarna - ja, det stämmer ju. Så återstår sporprovet och att känna mer på konsistensen då.
Så har jag då fått kläm på den och tagit sporprov med lyckat resultat och, nu idag, ätit den. Tyckte om den gjorde jag dessvärre inte. Har inte tyckt att lukten varit aptitretande alls, men jag var nyfiken inte minst för att jag tycker mig känna inslag av gurka i doften. Smaken tyckte jag däremot var tråkig - ungefär som fårticka, fast med lite stark mjölig eftersmak. Kanske provar jag den trots allt igen en dag - tillagningstips, någon?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.