0 1277 visningar

6 svar

Matsvampar

Yoshi

20 jul 2012 kl. 16:11

Jag har försökt memorera de ätliga svamparna som det finns bilder på här på svampguiden.
Tycker det är HELT omöjligt. Tycker det mesta bara ser ut som en… svamp.

Ser faktiskt inte så tydlig skillnad på en brunhattad liten filur och en annan typ… exakt likadan i mina ögon.

Antingen ger jag upp och plockar bara dem jag känner till. Kantarell, trumpet, blomkål, taggsvampar…
Ja, det tar nog stopp där är jag rädd.

Eller så plockar jag allt, fotar allt och visar upp det här på forumet. Är lite orolig för att ni ska tycka att man är jobbig i sin okunnighet. Vill inte störa i onödan när så många av er är proffs och kan allt och t.o.m. på latin.
Ofta läser jag att ni svarar på folks fynd med namn och benämning. Sånt säger mig ingenting om de är ätliga, goda etc.

Om jag ska försöka göra det enkelt för mig, kan ni hjälpa mig med en grej? Jag skulle vilja veta vilka svampar som är värda att kunna identifiera för att de är så himla goda och smakrika.

I matsvampar-guiden står det mest ätlig, god och mild. Det kan jag hoppa över. Vilka är jättegoda, mycket smakrika och enormt speciella?

Gillar verkligen trumpet till exempel just för att smaken är så speciell och distinkt. Älskar att den känns som en gourmandkrydda och verkligen kan göra en enkel rätt till en utsökt måltid. Den är ytterst delikat.

Det är lite sånt jag är ute efter.

Nu har jag inte hittat t.ex Karl-Johan men jag vet vad den smakar.
Det är alla andra jag är nyfiken på.

Visst är smaken som baken men jag vill ha mer distinkt än mild och enkel.

0

Irene A

20 jul 2012 kl. 16:31

Yoshi, det är en bra stategi att lära sig en eller ett par nya matsvampar per säsong.

Det är också bra att satsa på arter med extra fint matvärde (man behöver faktiskt inte äta allt bara för att det går).

Att plocka, fota och visa precis allt du hittar är kanske inte heller är lönt. Välj i så fall fynd med så speciellt utseende att du tror dig kunna känna igen dem nästa gång du ser dem också.

Jag vill föreslå att du lär dig sillkremlor. De är inte svåra att känna igen när man har lärt sig dem, och det gör du lättast om du besöker utställningar eller deltar i utflykter där någon kan visa de viktiga detaljerna.

Kan det här vara något för dig?
http://svampistockholm.org/reunions.html

0

Fredrik S.

20 jul 2012 kl. 17:31

Om du inte gjort det, så se till att skaffa en aktuell svampbok, t.ex. Nya svampboken av Pelle Holmberg - om inte den definitiva svampboken, så i alla fall den i mitt tycke bäst formgivna och den enklast indelade för nybörjare.

Att fota allt går ju bara inte. Jag skulle aldrig komma nånstans i skogen om jag var tvungen att stanna och fota allt - men nog är det lockande att göra just det! Fota det som verkar särskilt spännande, eller som du har aningar om vad det kan vara för något, det får bli mitt tips.

0

Fredrik S.

20 jul 2012 kl. 17:52

Jag vill förresten passa på att slå ett slag för riskor. Inte jättesvåra att lära sig - och i allmänhet enklare än att artbestämma än kremlor. Du har dels blodriskor, dels mandelriska, dels skarpa sk. “finska riskor”, och de skiljer sig mycket i smak från varandra.

0

Yoshi

20 jul 2012 kl. 19:08

Tack ska ni ha för era svar!

Visst känns det jobbigt att inte kunna veta om en svamp man står inför är världens finaste svamp eller något oätligt. Det är som att man missar halva skatten i skogen.

Håller med dig Irene, bara för att det är ätbart är det inte nödvändigtvis något man vill äta eller ens njuter av. Mat har jag ändå. Det ska vara en fin bonus med svampen.

Fredrik, har både svampbok och svamguiden-appen som jag inte ser så bra när jag är i skogen. Jag tycker bilden är för liten och att det är krångligt att leta där bland alla exempel som finns.
Man vill helst liksom veta en massa. Ha det inpräntat i skallen.

Kanske ska jag testa riskor. Hittar väldigt många av dem men struntar alltid i dem för att jag tänker att de nog inte är så goda. Måste nog tänka om där.

Sillkremlor måste jag försöka få in i skallen.

Utflykter får jag se om jag vill delta i. Att gå i skogen är generellt en grej jag gör helt ensam för att rensa skallen och tänka ut bra lösningar på någon plot jag håller på att skriva om. (Är författare till yrket).
Att hitta svampar, få motion och bränna kalorier på köpet är en jättebonus.
Det är inte omöjligt. Kanske får jag för mig att haka på någon dag. :) Det vore verkligen ett bra sätt att lära sig.

Tackar så mycket för erbjudandet!

0

Fredrik S.

20 jul 2012 kl. 21:35

Smak är ju som sagt subjektivt. Men jag tycker absolut att du ska tänka om angående riskorna, och åtminstone prova dem innan du ratar dem.

Och inriktning på en svampgrupp - om inte riskor så någon annan, förslagsvis soppar eller kremlor - ger ju lite struktur åt inlärningen. Skulle du av en händelse snubbla över något utanför den gruppen som du tycker verkar bekant och intressant (och det gör du säkert) så rikta intresset tillfälligt åt den svampen om du inte tycker det blir rörigt. Det är väl rimligt att du tillåter svampfloran där du brukar plocka att i någon mån få styra ditt intresse också.

Det finns i Nya svampboken 110 matsvampar medtagna. Av dem anses sillkremlor, champinjoner och ytterligare 23 arter vara kryddsvampar - alltså ha en väldigt distinkt smak. Försök lägga dessa svampar på minnet, och risken att du skulle gå förbi dem bör bara kunna minska. Skaffa boken om du inte har den, och ta med den ut eller ta hem svampen. Kunskapen kommer med tiden, genom en kombination av läsande, erfarenhet av själva svamparna och upprepade försök till artbestämningar.

Att delta i utflykter och utställningar som Irene föreslår är säkert inte heller dumt. Det har jag inte själv gjort.

Möjligheten att passera intressanta matsvampar pga bristande kännedom har om något fungerat som en sporre för mig att blicka bortom de svampar som plockats i min släkt och familj och som jag själv varit bekant med sedan barndomen - i stort sett murklor, kantareller, trumpetsvampar, taggsvampar, tickor, och stolta fjällskivlingar. Det, och ren och skär nyfikenhet på det okända.

Lycka till i svampskogen!

0

Yoshi

21 jul 2012 kl. 17:20

Tack underbara du för ingående tips!
Mycket klokt tänk. Jag måste köpa boken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone