Jag är bara säker på de andra. Det är brun kamskivling, ätlig efter tillagning (något giftig som rå).
De eventuella sillkremlorna skulle jag vilja smaka, lukta och känna på för att säga något om..
Alla sillkremlor (minst ett halvdussin arter som hittas i olika miljöer) har en mjuk märg i foten som ganska snart blir brunfärgad när man har tryckt på den. Och när svampen börjar torka kan man inte ta miste på lukten.
Den till vänster är brun kamskivling alltså? De översta till höger då? De är något annat än den undre som hade vinröd hatt innan den smulades sönder i korgen.
Jag ska sniffa lite på den sk. sillkremlan och se om den luktar något speciellt.
Jag tror jag slänger kamskivlingen då jag inte vågar äta något som kanske kan vara giftigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.