Gick på något oerhört intressant idag.
Kunde för allt i världen inte fatta vad det var men hade svamguidenappen till hands och efter en kvarts letande och sjukt många myggstick kunde jag identifiera dem som brandtaggsvamp.
Jag har aldrig sett något liknande. Det fanns massor! Jag visste inte om jag skulle göra mig bördan att plocka dem som ett superfynd av lyxsvamp eller låta dem vara pga ev giftighet.
Svampguiden sa att den var oätlig men nu när jag googlar förstår jag att det var en sällsynt rackare.
Såg ut och kamoflerade sig som vissna löv. Otroligt lustigt utseende, de var som torra och knöggliga på ytan men såg så perfekta ut sidleds.
Är det en big deal eller finns de titt som tätt?
Jag tror det. De var inte orange nånstans.
De var helt bruna med lite ljusare brunt ytterst på kanten. Oerhört knögglig yta men jättefint fruktkött och de hade en fot som i sidled var lite som en kantarell med lite fåror fast bastant och bred.
Det enda exet jag lyfte upp och plockade såg ut så i profil. Det var som ihopklumpade familjer i varje ex.
Herregud vad många det fanns.
När jag letade i svampguidsappen, letade jag inte alls bland taggsvampar eftersom jag i första anblicken inte såg några taggar men sedan när jag gav upp alla de andra svampsorterna och kollade bland taggsvampar, såg jag brandtaggsvamparna. De var de enda som liknade dessa. Då kollade jag noggrannare på det lilla exemplaret jag höll i handen och såg begynnande taggar.
Insåg i alla fall att det var ett udda fynd och tänkte att jag måste berätta det för er här.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.