Jag inbillar mig att det även i våra skogar här ska finnas trattkantareller. Mossrik granskog så det räcker i alla åldrar, regn har vi fått, men trattisar lyser med sin frånvaro. Är jag bara för dum att hitta dem???
När är det liksom kört? Efter ett visst antal frostnätter, efter ett visst datum—-finns det nån tumregel för det?
Jag blir inte heller klok på det! Har ställen runt Kalmar där det för en vecka sen dignade av trattisar och nu är alla borta, medan det på andra ställen fortsätter att komma. Ändå har det varit frost på båda. Var i Västerås i helgen och där fanns det inga trattisar, däremot rödgul trumpetsvamp. Tror det varit för torrt där.
Nja, jag tänkte på det först, men jag hittade på flera ställen trattisar som var svarta och sladdriga på hatten och en bit ner på foten. Min första tanke var frosten såklart, men mitt bland de svarta stode det fullt normala trattisar. Kan frosten verkligen slå så olika? Hur som det fanns inga särskilt stora kvar…
Ge inte upp ditt letande. Det kan vara lokalt helt tomt på dessa så du kanske skall prova en annan skog. De dyker även upp i tallskogar.Den enda tumregel för när trattisarna tar slut är när snön lägger sig och täcker dem. Jag har plockat fräscha trattisar den 9 december ett år i Roslagen. Längre norrut torde det vara slutplockat när det blir minusgrader dygnet runt.
Här i Salatrakten kom inte trattisarna igång på riktigt förrän härom veckan,
ovanligt sent. Plockade ca 12l senaste helgen, men på många ställen där man normalt plockar kassvis fanns det ingenting. Min slutsats är att de är ovanligt nyckfulla i år. Om det inte finns några på de gamla vanliga ställena, så leta på andra ställen! Bosse
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.