0 168 visningar

7 svar

När är det slut med trattisar?

Chris

9 okt 2003 kl. 15:07

Jag inbillar mig att det även i våra skogar här ska finnas trattkantareller. Mossrik granskog så det räcker i alla åldrar, regn har vi fått, men trattisar lyser med sin frånvaro. Är jag bara för dum att hitta dem???
När är det liksom kört? Efter ett visst antal frostnätter, efter ett visst datum—-finns det nån tumregel för det?

0

Josefina Sköld

9 okt 2003 kl. 18:00

Jag blir inte heller klok på det! Har ställen runt Kalmar där det för en vecka sen dignade av trattisar och nu är alla borta, medan det på andra ställen fortsätter att komma. Ändå har det varit frost på båda. Var i Västerås i helgen och där fanns det inga trattisar, däremot rödgul trumpetsvamp. Tror det varit för torrt där.

0

Kristina

9 okt 2003 kl. 18:21

Hi, hi Josefina, det kanske var någon rackare som varit där och plockat dom…. Skämt åsido.
Trattisar klarar frost efter vad jag har hört.Ska ut i helgen, känns som det är sista gången för i år….
Ha det bra

0

Josefina Sköld

9 okt 2003 kl. 20:16

Nja, jag tänkte på det först, men jag hittade på flera ställen trattisar som var svarta och sladdriga på hatten och en bit ner på foten. Min första tanke var frosten såklart, men mitt bland de svarta stode det fullt normala trattisar. Kan frosten verkligen slå så olika? Hur som det fanns inga särskilt stora kvar…

0

Janne S

9 okt 2003 kl. 21:19

Ge inte upp ditt letande. Det kan vara lokalt helt tomt på dessa så du kanske skall prova en annan skog. De dyker även upp i tallskogar.Den enda tumregel för när trattisarna tar slut är när snön lägger sig och täcker dem. Jag har plockat fräscha trattisar den 9 december ett år i Roslagen. Längre norrut torde det vara slutplockat när det blir minusgrader dygnet runt.

0

Josefina Sköld

9 okt 2003 kl. 22:16

Jo, jag har ju fler ställen där de frodas fortfarande. Tycker bara det är märkligt att det slår så olika med frosten. de andra lokalerna har haft mkt mer frost än de omkring Kalmar mend et verkar inte spela någon roll….

0

Bo Reyer

9 okt 2003 kl. 22:35

Här i Salatrakten kom inte trattisarna igång på riktigt förrän härom veckan,
ovanligt sent. Plockade ca 12l senaste helgen, men på många ställen där man normalt plockar kassvis fanns det ingenting. Min slutsats är att de är ovanligt nyckfulla i år. Om det inte finns några på de gamla vanliga ställena, så leta på andra ställen! Bosse

0

chris

10 okt 2003 kl. 13:38

Ja, jag får väl utöka sökreviret… Tack för era svar!
chris

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone