Jag plockade något som jag trodde var tallsopp, men vid snitt blånade köttet efter ett tag och vid förvällning blånade det kraftigt, som bläck nästan.
Har inte haft möjlighet att plocka svamp på ett par decennier, men som jag minns blånar inte tallsopp och det står inte heller i “boken”.
Nu är det ju för sent att ta bild, men hatten var rent mörkbrun, inga inslag av rött. Foten vit med stora, mörka tofsar (ungefär som björksopp). Skivorna mullvadsfärgade, alltså en black ljusbrun ton. Nougat kanske det heter.
Tack. Då var det nog inte den. Som sagt, som bläckfläckar så det ut, blåviolett, en skarp färg. Hittar inte så många soppar med rent brun färg i boken och ingen stämmer riktigt.
Ska lägga in en bild nästa gång jag hittar den. Den smakade gott, men nu spottade jag ju ut den och tordes inte äta.
Ursäkta att jag skrev namn och rubrik på fel ställe förresten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.