0 651 visningar

3 svar

mumrik

Blånar tallsopp?

28 jul 2012 kl. 01:27

Jag plockade något som jag trodde var tallsopp, men vid snitt blånade köttet efter ett tag och vid förvällning blånade det kraftigt, som bläck nästan.

Har inte haft möjlighet att plocka svamp på ett par decennier, men som jag minns blånar inte tallsopp och det står inte heller i “boken”.

Nu är det ju för sent att ta bild, men hatten var rent mörkbrun, inga inslag av rött. Foten vit med stora, mörka tofsar (ungefär som björksopp). Skivorna mullvadsfärgade, alltså en black ljusbrun ton. Nougat kanske det heter.

0

mumrik

28 jul 2012 kl. 01:28

Skrivfel - rören skulle det så klart stå, inte skivorna.

0

Irene A

28 jul 2012 kl. 09:38

Ja, tallsopp blånar - fast egentligen till mera gråviolett än blått.
Jag tycker att man känner igen den bäst på den överhängande hatthuden som bildar trekantiga uddar längs hattkanten.

0

Blånar tallsopp?

mumrik

28 jul 2012 kl. 13:50

Tack. Då var det nog inte den. Som sagt, som bläckfläckar så det ut, blåviolett, en skarp färg. Hittar inte så många soppar med rent brun färg i boken och ingen stämmer riktigt.

Ska lägga in en bild nästa gång jag hittar den. Den smakade gott, men nu spottade jag ju ut den och tordes inte äta.

Ursäkta att jag skrev namn och rubrik på fel ställe förresten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone