Vi svarar på alla frågor. Och den här är väl vettig!! Nästa vettiga fråga är “Går den att äta”. Då svarar jag: Alla svampar går att äta men en del äter man bara en gång :-). Andra smakar illa och en del blir man sjuk av. Om detta är grönmjölkig riska (som är det officiella namnet) kan jag säga att den är anses oätlig och smakar illa men innehåller inget påvisat gift.
Finns det någon svamp som är väldigt lik denna men inte är en riska?
Jag hittade ett rätt stort bestånd och kunde inte alls artbestämma den. Den var nämligen spröd men torr, saknade helt mjölksaft. En kremla kan väl inte se ut så här?
Smaken på den råa svampen var mycket god. Mild men ändå smakrik, kändes att den skulle bli fin stekt. Hade jag haft snurr på detta forum häromdagen när jag hittade em skulle jag ha fotat. Jag plockade hem några för att försöka bestämma den men de är ju slängda nu. Jag tycker svampen på Jonas bilder ser ut precis som mina.
Trattkremla stämmer inte heller, inte utgående från bilderna jag hittar. Den hade just den där färgen som Jonas svampar. Trattformen och den kraftiga foten stämmer också precis. Det står också att den har något skarp smak, vilket min inte hade.
Nu är jag så nyfiken att jag måste nog återvända för att plocka flera som jag kan ta kort på. :-)
Har den i Nyléns bok. Utseendet stämmer ganska bra, men det står att den är kritvit, min hade ju en gulaktig ton eller snarare sämskskinnsaktig kanske. Det står också att den är seg och trådig.
Kan riskor få nåt fel så de inte avger mjölksaft?
En sak jag glömde nämna var att det var väldigt lite insektsangrepp på dem, något som gjorde det hela ännu sorgligare.
Jag är sugen på att cykla tillbaks direkt. Men tyvärr var jag så korkad så jag plockade blåbär också och stäckte mig i ryggen. När jag är bra är de väl ruttna. Hoppas inte.
Vad glad jag är att jag hittade det här trevliga forumet! Perfekt för mig som märker att jag glömt nästan allt. :-)
Nu vet jag inte vad det är för svamp du hittat mumrik. Så det är inte det jag svarar på. Men jag tycker att svampen på Jonas bild ser ut som en riska.
Hur som helst:
Flera av de skarpa riskorna blir i stort sett aldrig larvangripna, inte ens gamla, stora exemplar.
Och riskor avger heller inte alltid saft - särskilt tror jag att det gäller gamla exemplar. De torkar ut, så vitt jag förstått.
Mycket riktiga iakttagelser, Fredrik S.
F.ö. blir jag mer och mer säker på grönmjölkig riska (=rynkig vitriska), Lactarius pergamenus.
Om Du hittar flera och unga fruktkropparska Du i så fall se att de har “mjölk” när Du bryter dem och att intorkad mjölk blir grön efter några timmar. Den orangea tonen på skivorna talar också för den arten som efter behandling med kalilut blir starkt orange.
Hej Tor! Det var väl inget att be om ursäkt för :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.