Var på Exkursion i går (28/7) i ett rätt nytt reservat Borstabäckens naturreservat. i området finns det många rödlistade arter men i går var det inte mycket att tjos över. Hittade dock några intressanta arter.
1. Rödbandsriska, Lactarius rubrocinctus Fr. Sweden, Skåne, Sjöbo, Borstabäckens naturreservat. 2012-07-28
2. En ljus kantarell som rodnar vid beröring!? Kollekt är sänt för DNA-test men svaren är ännu inte klara. Kanske en ny art för Sverige? I så fall kul och så krånglar det till namnfrågan ytterligare när det gäller (“gula kantareller”)
Vit mjölksaft och växtplats vid bok.
Birgitta, jag undviker festivaler av detta slag, inget som faller mig på läppen, för mycket folk, för mycket fylla, för mycket av för mycket skit. Överlåter det till barnen själv drar jag till skogs som bekant:)
Irene ditt förslag på Lactarius fluens verkar inte helt fel, tack för det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.