0 369 visningar

9 svar

Borstabäckens naturreservat.

"JAS" Helsingborg

29 jul 2012 kl. 10:16

Var på Exkursion i går (28/7) i ett rätt nytt reservat Borstabäckens naturreservat. i området finns det många rödlistade arter men i går var det inte mycket att tjos över. Hittade dock några intressanta arter.
1. Rödbandsriska, Lactarius rubrocinctus Fr. Sweden, Skåne, Sjöbo, Borstabäckens naturreservat. 2012-07-28
2. En ljus kantarell som rodnar vid beröring!? Kollekt är sänt för DNA-test men svaren är ännu inte klara. Kanske en ny art för Sverige? I så fall kul och så krånglar det till namnfrågan ytterligare när det gäller (“gula kantareller”)

0

"JAS" Helsingborg

29 jul 2012 kl. 10:19

Så behöver jag hjälp med denna riska. Lite dålig skärpa på hatten tyvärr och så glömde vi att smaka på den, Jag kände ingen utpräglad lukt.

0

"JAS" Helsingborg

29 jul 2012 kl. 10:22

Serie 3.
En myxomycet, stemonitis art, (stiftsvamp) med ett utpräglat slemspår efter plasmodiet, nästan 5 cm långt!
Bild 3. Den orkade inte med resan hem riktigt utan kapsejsade och dog:(

0

"JAS" Helsingborg

29 jul 2012 kl. 10:24

Hjälp med riskan, samma bild två gånger, här kommer en bild på undersidan oxå.

0

Birgitta D

29 jul 2012 kl. 10:32

Är du hemma nu när det är festival i Hälsingborg. Passar på va.

Vad jag undrar är om det är vit mjölksaft i riskan?

0

Riskan

Irene A

29 jul 2012 kl. 10:53

Först tänkte jag på avenboksriska, men när jag såg den andra bilden med en grå tappliknande fot gissar jag på Lactarius fluens. Växer den vid bok?

0

Riskan

"JAS" Helsingborg

29 jul 2012 kl. 11:20

Vit mjölksaft och växtplats vid bok.
Birgitta, jag undviker festivaler av detta slag, inget som faller mig på läppen, för mycket folk, för mycket fylla, för mycket av för mycket skit. Överlåter det till barnen själv drar jag till skogs som bekant:)
Irene ditt förslag på Lactarius fluens verkar inte helt fel, tack för det.

0

Riskan

Karl S

29 jul 2012 kl. 18:15

Jag tycker också riskan nr 2 ser ut som en typisk L. fluens.

0

Tony

29 jul 2012 kl. 18:23

Kan det inte vara grönriska?

0

Riskan

Karl S

29 jul 2012 kl. 20:47

Nej, förväxlingsarten skulle väl i så fall vara svartriska, L. necator. Men miljön är i så fall helt fel, vanligen även för grönriska.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone