0 865 visningar

8 svar

Lavklubba?

Karin W

29 jul 2012 kl. 10:34

Det här är en riktigt dålig bild, jag hade svårt att få skärpa på svampen. Men kanske kan någon se vad det är i alla fall. Den växte på fin sandjord i en bäckskärning. Jag funderar på enkel lavklubba, Multiclavula vernalis. Skulle det kunna stämma eller finns något bättre förslag?

0

Irene A

29 jul 2012 kl. 10:58

Enkel lavklubba ser ut som ett bra förslag, tycker jag.

0

Hans v E

29 jul 2012 kl. 12:02

Nja.. Det är väl snarare en Typhula (trådklubba), men vilken vet jag ej.
Eller också är det en fot av någon hätta där någon tagit hatten. Den ser hyalin (“genomskinlig”) ut med gul topp. Stämmer det?

0

"JAS" Helsingborg

29 jul 2012 kl. 13:17

Jag tycker oxå att det liknar en Typhula, förslagsvis Trådpipklubba, Macrotyphula junceus.  Jag tycker att lavklubborna oftast är lite “knubbigare” än den du visar på bilden.
Jag har skrivit på min hemsida att lavklubborna tillhör “lavarna” men nu ser jag att Dyntaxa och Ekologisk katalog tar upp dem som svampar? Så kan det gå när man får fel info:(

0

Karin W

29 jul 2012 kl. 13:48

Tack alla! Jag tror inte på trådklubbsvamp, den har jag sett tidigare. Min svamp var betydligt mindre och miljön var helt annorlunda än den jag sett trådklubbsvamp i. Och jag tror inte det är en fot som saknar hatt, det fanns ett flertal ex av arten. Jag tror inte den var direkt hyalin, snarare smal och kanske aningen genomskinlig. Den ser ut att ha gul topp på fotot, det är allt jag kan säga om det (har inte svampen kvar).

JAS, alla lavar är väl egentligen svampar - licheniserade svampar. På nätet finns bilder av både smala och knubbiga lavklubbor.

0

"JAS" Helsingborg

29 jul 2012 kl. 14:37

Ja Karin visst är lavar delvis svamp men de är oxå en alg så de har ju sitt eget rike.
Det finns ju en del olika trådklubbssvampar i olika storlek, de minsta jag har sett är mindre än lavklubborna jag sett.
http://skogensrst.vpsite.se/KLUBBSVAMPAR.html

0

Irene A

29 jul 2012 kl. 15:43

Du har helt rätt, Karin. Alla Typhula-arter växer på gräs, löv, tunna kvistar eller örter.

Bar, sandig mark med gröna alger är typiskt för det licheniserade släktet Multiclavula.

Men eftersom det finns låga mossor med på bilden där den växer, är även mossklubba, Eocronartium muscicola, tänkbar.
Mycket fint fynd i så fall!

Mikroskopiskt skiljs den lätt från lavklubborna med sina dubbelt så stora sporer..

0

Irene A

29 jul 2012 kl. 17:01

Bäst att tillägga att jag egentligen inte tror på mossklubba, eftersom de brukar växa i spetsen på mossornas grenar, och oftast hittas på mossor som växer på träd, mest asp..

0

Hans v E

29 jul 2012 kl. 17:57

Macrotyphula-arterna (fistulosa och juncea) är numera Clavariadelphus-arter. Typhula-arterna är mindre och har (oftast?) sklerotier.

Lavar (Lichen) är svamp och alg. Svampen i de flesta lavar är en ascomycet. Hos några få lavar är svampen en basidiomycet, som t.ex. hos Multiclavula (lavklubbor) och Lichenomphalia (navlingar).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone