0 457 visningar

16 svar

Myx?

Fritjof

29 jul 2012 kl. 20:52

Hittade dessa idag på murken tall.Det borde väl vara en myx,eftersom det finns slämspår?
Dom är 2cm höga.
Någon som har förslag på vad det kan vara?

0

Fina bilder

Elisabeth Jansson

30 jul 2012 kl. 23:37

Hej!
Jag lyfter upp tråden för att se om någon kan svara vad det är för något.
Fina bilder på svampen den ser luden ut,mycket spännande inget som jag associerar till.

0

Fina bilder

Hans v E

31 jul 2012 kl. 09:48

Ja det där med ludenheten får en att tänka på konidiestadiet av pulverticka, men slemspåret på sotägg.

0

Jan A, Uppsala

31 jul 2012 kl. 10:14

Tycker det ser ut som mycket ung klibbticka. Slemspåret kan vara ett villospår…

0

Fritjof

31 jul 2012 kl. 17:54

Tackar!
Jag ska följa utvecklingen så får vi se vad det blir vad det lider.

0

Ticka?

Fritjof

4 aug 2012 kl. 14:26

Nu har jag besökt stället igen.
En ticka är det,så slemspåret har nog med något annat att göra.
Snygg ticka tycker jag.Synd bara att nån har ätit på den.
Vilken ticka kan det vara?

0

Ticka?

Fritjof

4 aug 2012 kl. 14:37

En bild ville inte..
Försöker igen.

0

Ticka?

Elisabeth Jansson

4 aug 2012 kl. 15:00

Kan det vara tårticka jag har aldrig sett den i verkligheten bara på bild,den ska växa på ek.
Supersnygg svamp och vacker bild

0

Ticka?

Irene A

4 aug 2012 kl. 15:57

Ser ut som sotticka.

En nordlig art som kan vara förväxlingsbar i ungt stadium är lappticka. Inte sannolik om den är hittad i Göteborgstrakten..

0

Ticka?

Fritjof

4 aug 2012 kl. 16:39

Tack Irene och Elisabeth!
Sotticka ser ut som ett mycket bra förslag.

0

Ticka?

Elisabeth Jansson

4 aug 2012 kl. 17:52

Är det den tickan som man säger sydlig sotticka? Mina sottickor har inte alls sett ut på det viset.
Vilket träslag tror du att det var Fritjof?
Jag frågar igen för jag vill fortfarande lära mig nya saker.

0

Ticka?

Fritjof

4 aug 2012 kl. 17:58

Det är tall.
Den är ju fortfarande ung(sex dagar sedan dom första bilderna),så den kommer nog att ändra utseende innan den är “vuxen”

0

Ticka?

Fritjof

12 aug 2012 kl. 20:27

Jag tar en uppföljning till för skoj skull:).14 dagar efter dom första bilderna.
Är ännu inte helt lik sottickorna i mina böcker,men den är väl inte färdigutvecklad än antar jag.

0

Ticka?

Alf Pallin

12 aug 2012 kl. 21:11

Supersnygga bilder i sista serien

0

Ticka?

Fritjof

13 aug 2012 kl. 17:09

Tack Alf!

0

Ticka?

Elisabeth Jansson

14 aug 2012 kl. 22:15

Underbart vackra bilder,men det ska bli roligt att se om det är en sotticka,har aldrig sett dem så,men läste om den att som unga kan de ha vätskedroppar.

0

Sotticka

Jan A, Uppsala

15 aug 2012 kl. 06:25

Det var en gång för ganska länge sen som jag visade ett droppigt litet granstubbtickbarn och undrade vad det var.
Svaret kom här – med länk till ursprungstråden:
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=108514&fnr=1&sok=Jan
Det var sotticka!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone