Nu har det börjat komma lite andra arter än bara kantareller,spindelskivlingar,kremlor,taggsvampar och soppar som har funnits länge.
Det är ju fortfarande tidig säsong,men allt stannade av efter att det slutade regna varje dag.Det blev snabbt torrt i skogen för det blåste i flera omgångar.
Nu har vi fått 20mm med regn och mer ska det bli,det gjorde susen.
Tyvärr så är flera av mina svamskogar avverkade och så har de gallrat i två av min bästa svampskogar,det är sådana körskador och ris så där kan jag inte gå längre.
Jag saknar de härliga små stigarna men allt är borta och kommer att så förbli.
Dessa stora bedrövliga maskiner!!!! De har kört på en grusad skogsväg med larvfötter så det är som en skurbräda hela långa skogsvägen,jag blir såå arg!!!
Återigen, var glada åt att skogen fällts, det tvingar lata personer att finna nya svampmarker! Det finns väl inget bättre än att finna nya svampställen! Att gå och skörda svamp från samma gamla ställen år efter år är ju inget som ger någon upptäckarglädje eller något nöje, och på köpet så kanske man finner några nya svamparter som inte tidigare plockat också.
Jag känner mig inte lat att hitta nya skogar,men när det avverkas där det finns många signalarter så känns det vemodigt. Stod i skogen för några år sedan med skogstyrelsen de förhandlade med uppköparen som stämplat skogen och markägaren för att skydda ett stort bestånd av violgubbe,skogstyrelsen visste om det men lägger inte in skyddsvärda skogar p.g.a lathet. När det kommer in en avverkningsanmälan så ska det komma upp i deras dator att det finns skyddsvärda objekt. Numera kontaktar jag länsstyrelsen direkt!
Jag har en skog som jag inventerat i 30 år och fortfarande kommer det nya arter i skogen och de sällsynta sprider sig på nya platser,nu pratar inte jag om matsvamp utan andra rariteter. Det är upptäckarglädje att se hur spridningen är och hur nya arter kommer på nya platser.
Men visst är det spännande och roligt att hitta nya skogar att leta matsvamp i men där jag bor så har skogarna minskat så mycket p.g.a gallring och avverkning så jag får åka någon mil för att hitta nya marker.
Det är torrt. Små, små kantareller. En citronslemskivling. Allt annat ätbart ( av de sorter jag kan :-) lyser med sin frånvaro. Efter arbete i Dals Ed i dag tog jag en tur ut i Dalslandskogarna och jämarns vad det avverkas. Är vi inne i någon slags mognadsperiod då allt virke blir färdigt samtidigt?
Har själv haft min årliga svampvecka i Dalsland med klent resultat. Håller till runt Tösse mellan Mellerud och Åmål. Finns nästan lika mycket som ifjol till antalet men inte mycket plockbart (kantarell). Massor med små “knappnålar som är i behov av ett par ordentliga rotblötor. Sparsamt med plockbara standnära och i lite sumpigare område alla torra i kanterna.
VATTENNNNNNNNN…....så kan det bli riktigt bra :)
Hemma i NV-skåne finns nada på mina ställe…torrt torrt. Man får väl ge sig till tåls :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.