Förra veckan hittade jag en ny, pytteliten tomtart, 1-2½ (-3) mm “bred”, Marasmius curreyi, tegelbrosking, tidigare M-graminum, och rapporterade den med bilder till Artportalen.
Under ett av de korta regnuppehållen idag kröp jag ut och hälsade på i den okonstgödslade gräsmattan. Så här såg då några grupper ut. Vad det trattformiga på mellanbilden är vet jag inte. Såg det inte förrän på datorskärmen! Ska försöka återhitta det när/om regnet upphör och gräset blir krypvänligare!
Att bara ett fåtal fynd rapporterats till Artportalen (mitt var/är det sextonde och nordligaste) är det troligen lätt för er att ändra på. Det är kanske bara att krypa runt i gräsmatta e.d. och leta. Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.