Det har börjat poppa upp svampar i vår trädgård och eftersom vi har en tvååring som älskar att äta svamp blir man lite orolig.
Är det någon som kan artbestämma denna lilla gynnare…?
Denna är helt nyuppkommen under natten.
Jag ” tycker ” skrev jag att det ser ut som en champinjon eftersom skivorna ser ljust rosa ut och vit flugsvamp har rent vita skivor.
Till vä. på startsidan kan du söka på matsvampar / giftsvampar och läsa om karraktärerna på båda arterna.
Svamp är svårsmält , kanske inget man ger ett litet barn, men framför allt måste man vara säker på vad det är.
Om svampen är kvar så har den växt på sig, skär den mitt itu och kolla hur den ser ut idag, lägg gärna ut en ny bild.
Jo, skivorna var ljusrosa, men i min begränsade svampvärld är champinjoner brunaktigare, därför min oro.
Kan jag sluta mig till att vita flugsvampar alltid har helt kritvita skivor, eller finns det undantag?
Om det nu skulle varit t.ex flugsvamp, finns det då något sätt att utrota dem från trädgården?
Skivorna hos de flesta champinjoner är lite laxrosa i början och desto mer sporerna mognar blir dem mörkare på gränsen till svarta… Om du börjar få vita flugsvampar växande på tomten är det nog dags att dränera eller något för då har du för mycket mossa på tomten :) flugsvampen har vita sporer och har därför alltid vita skivor,foten sitter i en sk slida ner i marken och är ofta “skrovlig” längs foten och luktar lite gammalt omklädningsrum…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.