0 432 visningar

6 svar

Vilka lavar?

Gunilla Haglöf

2 aug 2012 kl. 14:23

Dessa lavar fotades på Blåbergsholmen utanför Lysekil. Jag undrar om någon vet vad det är för några?

0

Gunilla Haglöf

2 aug 2012 kl. 22:36

Och här är några till från Fiskebäckskil.

De två översta på granitklippor. Den nedersta tror jag är vägglav. Eller har jag fel?

0

Karin W

3 aug 2012 kl. 22:18

Jag måste börja med att säga att lavar inte är min bästa gren så du får ta svaren med en nypa salt!

Den första skulle kunna vara granlav. Växte den på gran eller liknande?

Den andra är för svår och den tredje får jag ingen riktigt klar bild över.

Den fjärde tror jag är någon sköldlav (släktet Parmelia men det är nu uppdelat i ett antal släkten). Den ser ut att växa på sten, men jag klarar inte att säga vilken art det är.

Den femte skulle kunna vara färglav om den växer på sten.

Den sjätte skulle kunna vara mångfruktig vägglav om den växte på bark (ofta på tunna kvistar).

När det gäller att försöka artbestämma lavar är det bra att veta vad de växer på, så skriv gärna det om du vet det.

0

Gunilla Haglöf

10 aug 2012 kl. 12:41

Tack snälla Karin W De fem första växte på sten. Och den sista gula på lövträd. Den sista tror jag också är vägglav. Men de andra är jag som sagt osäker på.

0

Gunilla Haglöf

10 aug 2012 kl. 12:42

Är det kanske någon annan som vet?

0

Mikael

10 aug 2012 kl. 14:04

Gissning på 1:an att det är någon art av orangelav (Calóplaca), kanske klipporangelav?

0

Gunilla Haglöf

10 aug 2012 kl. 20:40

Tack det ser ut så när jag googlar på Klipporangelav. Någon som har förslag på de andra?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone