0 335 visningar

4 svar

Vad har jag hittat?

Yoshi

2 aug 2012 kl. 17:09

Idag tog jag en svamptur och fann sjukt många av den här vita svampen. Tänkte att det kanske är en god matsvamp och började plocka. Efter två stycken mindes jag att jag hade läst att vita svampar ska man undvika för de kan vara giftiga.
Jag tog aldrig med mig dem hem.

Kollade svampguiden men vet inte om jag kan identifiera dem med något som finns här.

Sedan hittade jag denna sopp. Snälla, säg att den är ätlig denna gång. Så trött på alla gallisar.

Svampar

0

Elisabeth Jansson

2 aug 2012 kl. 17:29

Hej!

Du har hittat en riska ej ätlig läs om riskor på svampguiden.
Två stora grupper av skivlingar är kremlor och riskor du skiljer på dem utav att när du bryter i svampen så kommer det saft Riska,kremlor är torra,kan lätt smulas sönder med handen.
Det andra är en tegelröd björksopp ätlig,bli inte förvånad av att köttet i svampen ändrar färg när du skär i den det är helt normalt även färgförändring när du steker i järnstekpanna.

0

Yoshi

2 aug 2012 kl. 17:49

Tack snälla Elisabeth! Jag ska börja skära i den men jag är rädd att andra svampälskare kanske har hunnit före och flyttat in.

0

Elisabeth Jansson

2 aug 2012 kl. 17:56

På sopparna tar du bort porlagret när de är äldre kallas också rör de som är under hatten,och hoppas att det inte är småkryp i den.
Soppar är bra nubörjar svampar förutom gallsoppen,är man osäker kan man smaka en bit och spotta ut men inte när några barn ser på för de kan smaka på alla sorter då och skiljer inte på soppar och annat.

0

Yoshi

2 aug 2012 kl. 18:11

Ok. Den var tyvärr alldeles för bebodd. Men kul att hitta sopp man vill ha för omväxlingsskull.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone