0 912 visningar

9 svar

Det börjar röra på sig

Karl S

2 aug 2012 kl. 22:16

... även i Siljansområdet. Just nu verkar det finnas mest svamp i sandig tallskog, konstigt nog, eftersom det är där dom brukar komma sist. Det är nog det myckna regnandet i en ganska gles skog som gör det.

Hittade idag Cortinarius quarciticus, kvartsspindling, som är typisk för den biotopen och en vanlig art norrut. Kanske något gulare än den brukar vara.

När det gäller undersläktet, är den på pricken lik nånting i Phlegmacium — sektionen Balteati eller kanske Cærulescentes. Fast den har torr hatt och hör hemma i Telamonia.

0

Lena M

3 aug 2012 kl. 06:24

Observerade i går att det kommit mycket spindlingar i barrskogen. Jag fotade två arter och du Karl vet säkert vad de heter.

Nr. 1 Orangebrun hatt,kände ingen utpräglad doft , smak.

Någon spindling ?

0

Lena M

3 aug 2012 kl. 06:29

Svamp 2

Bilder på den andra spindlingen som hade orange skivor, ingen utpräglad doft, smak.

Någon spindling ?

0

Karl S

3 aug 2012 kl. 18:01

Hej Lena,
Bild 2 är Cortinarius laniger, ullspindling.
Bild 1 vet jag inte, det behövs nog mer data är jag rädd. Det vore fint att se hela foten, även basen. Utgående från köttets färg och struktur kan det vara en Phlegmacium (undersläkte).

0

Lena M

4 aug 2012 kl. 06:40

Tack för svar Karl.
Ja det blev en miss , klart att det skulle vara bild på foten, men jag var så omsvärmad av mygg så det skulle gå snabbt.

Den här vill jag ha till blodskivlig kanelspindling, rätt eller fel ?

kanelspindling

0

Karl S

4 aug 2012 kl. 11:38

Du menar väl blodspindling, C. sanguineus? Det ser det ut vara, fast något torra ex.

0

Irene A

4 aug 2012 kl. 21:14

Jag tycker att skivorna ser för bleka ut för rödskivig kanelspindling(blodskivig kanelskivling är Nyléns påhittade namn). Vill istället föreslå Cortinarius fervidus, roströdskivig kanelspindling..

0

Kanelspindlingen

Karl S

4 aug 2012 kl. 22:04

Jo, det var de blekare skivorna som gjorde att jag förmodade en något torr kollekt. Hos C. sanguineus kan dom få den färgen när dom blir lite äldre och torrare, bl a på grund av sporuleringen.

Tror knappast på C. fervidus som inte har den mörkröda hattfärgen. Här är en bild som visar den typiska varmt orangebruna hatten.

0

Kanelspindlingen

Irene A

5 aug 2012 kl. 09:59

Det är möjligt att du har rätt Karl - även om fervidus också brukar kunna vara riktigt röd på hatten och foten på Lenas bild ser för gul ut.

Sen finns ju också Cortinarius vitiosus.. Jag vet inte om den åldras/bleknar på ett annat sätt än sanguineus?

0

Kanelspindlingen

Karl S

5 aug 2012 kl. 18:17

C. vitiosus är en gammal Moser-art som jag hoppas kunna få kläm på under den kommande säsongen, då den visat sig inte vara så sällsynt. Så jag vet inte f.n. mycket om den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone