0 886 visningar

16 svar

På aspbas

Karin W

2 aug 2012 kl. 22:18

Den här växte i stor mängd kring basen av en asp. Den ser så typisk ut ändå får jag ingen association till vad det kan vara. Någon som kan hjälpa mig? Sista bilden visar undersidan.

0

Hans v E

3 aug 2012 kl. 10:46

Det låter kanske konstigt men jag får association till en gröppa - Phlebia.
Det finns en Ph. livida. Den heter - av någon anledning - kristallvaxskinn på svenska.

0

Karl S

3 aug 2012 kl. 17:50

Jag tycker den på pricken liknar en Ustulina, men dom växer väl bara på bok?

0

Karin W

3 aug 2012 kl. 20:20

Tack för intressanta förslag. Men sporerna är taggiga så det stämmer inte riktigt. Bifogar bild. Sporerna är i storleksordningen 8 x 6 my.

0

Caspar

4 aug 2012 kl. 16:46

Vårtöra Thelephora terrestris?

0

Karin W

4 aug 2012 kl. 18:07

Tack Caspar, det är förstås en möjlighet. Men känns inte klockrent. I så fall utan den fransighet och trådighet som vårtörat brukar ha. Sporerna är heller inte så knöliga som det verkar som vårtörats är. Jag lutar mer åt skinn/gröppa-hållet.

0

Stefan J

4 aug 2012 kl. 21:26

Är det säkert att sporerna inte kommer någon annanstans ifrån? Jag tycker fortfarande den ser mest ur som en Kretzschmaria deusta. Har den asci eller basidier? Hur ser den ur i genomskärning?

0

Karin W

5 aug 2012 kl. 00:40

Jag hittar varken asci eller basidier. Bara hyfer och en massa sporer. Jag har svårt att tro att sporerna inte hör dit, i så fall växer den parasitiskt på någon annan svamp. Bifogar bilder på genomskärning tagen genom stereolupp, men tror inte de hjälper så mycket.

0

Stefan J

5 aug 2012 kl. 10:04

Jag har aldrig mikroskoperat någon K. deusta. Men jag misstänker att det grå stadiet är omoget utan sporer. Sedan i det svarta stadiet finns det perithecier, hålrum där sporerna bildas.

0

Karin W

5 aug 2012 kl. 11:20

Stefan, du verkar säker och det är möjligt att du och Karl har rätt. Jag börjar tro det:) Men varifrån kommer då sporerna? Svampbiten har legat i ett separat konvolut som inte använts för någon insamling tidigare. Så de måste ha hamnat där i naturen. Mossorna har inte sådana sporer så det borde vara svampsporer och de finns i väldigt stor mängd.

0

Karin W

5 aug 2012 kl. 11:28

Stubbdyna verkar vara en ovanlig art i Uppland. Det är bara tre fynd av stubbdyna rapporterad till Artportalen i landskapet och mitt fynd är lång ifrån (7-8 mil) det närmaste.

0

Caspar

5 aug 2012 kl. 12:17

Är det inte en sölja man ser i trasslet nere till vänster i bilden?

0

Caspar

5 aug 2012 kl. 12:24

Här är en bild på vårtörats sporer, tycker de liknar på pricken: http://www.flickr.com/photos/19369983@N06/2712323818/

0

Karl S

5 aug 2012 kl. 18:12

Håller med om att sporerna ser ut som typiska Thelephora, men jag vet ingen i släktet som liknar ditt material makroskopiskt. Som sagt är den mycket lik Ustulina, jag antar att K. som Stefan nämner är ett senare namn på Ustulina? Du har kanske fått Th-sporer på kollekten under hanteringen?

Nu har ju Ustulina ett anamorft stadium, och jag har dålig koll på hur det ser ut, jag antar att det är teleomorfen du hittat. Vår vän Hans v E kanske har någon erfarenhet att dela med oss, eftersom det faller inom hans askomycet-värld?

0

Stefan J

5 aug 2012 kl. 19:45

Här finns bilder på anamorf och perithecier i teleomorfen. Om du i ett svart stroma hittar hålen (= perithecierna) så finns sporsäckarna på väggen.

http://pyrenomycetes.free.fr/kretzschmaria/html/Kretzschmaria_deusta.htm

Jag tittade på de hyfbitar som syns i mikrofotot, men någon tydlig sölja finns inte där. Om sådana hittas så är det en basidiomycet.

Sporerna kan komma från någon närväxande svamp, t.ex. Tomentella och Thelephora finns det mycket av.

0

Karin W

5 aug 2012 kl. 21:29

Ursäkta att jag är påstridig, men nej jag har inte hanterat någon Thelephora på flera år. Och miljön är där svampen växte är inte vårtöremiljö (någon annan art har jag aldrig sett). Då tror jag i så fall mer på Tomentella (fast jag har aldrig sett någon art i det släktet). Men det måste väl finnas andra arter med sådana sporer? Den förklaring som jag skulle ha lättast att köpa är stubbdyna som växer ovanpå någon annan äldre svamp (myxomycet, ticka, skinn eller annan t.ex Tomentella). Men det får nog förbli ett mysterium. Tyvärr växer den i en skog som jag med största sannolikhet inte kommer till igen inom överskådlig framtid.

0

Hans v E

6 aug 2012 kl. 00:23

Jag har både sett stubbdynans anamorf (grå) och teleomorf (svart skorpa)  men aldrig tillsammans.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone