Stefan, du verkar säker och det är möjligt att du och Karl har rätt. Jag börjar tro det:) Men varifrån kommer då sporerna? Svampbiten har legat i ett separat konvolut som inte använts för någon insamling tidigare. Så de måste ha hamnat där i naturen. Mossorna har inte sådana sporer så det borde vara svampsporer och de finns i väldigt stor mängd.
Här är en bild på vårtörats sporer, tycker de liknar på pricken: http://www.flickr.com/photos/19369983@N06/2712323818/
Håller med om att sporerna ser ut som typiska Thelephora, men jag vet ingen i släktet som liknar ditt material makroskopiskt. Som sagt är den mycket lik Ustulina, jag antar att K. som Stefan nämner är ett senare namn på Ustulina? Du har kanske fått Th-sporer på kollekten under hanteringen?
Nu har ju Ustulina ett anamorft stadium, och jag har dålig koll på hur det ser ut, jag antar att det är teleomorfen du hittat. Vår vän Hans v E kanske har någon erfarenhet att dela med oss, eftersom det faller inom hans askomycet-värld?
Här finns bilder på anamorf och perithecier i teleomorfen. Om du i ett svart stroma hittar hålen (= perithecierna) så finns sporsäckarna på väggen.
http://pyrenomycetes.free.fr/kretzschmaria/html/Kretzschmaria_deusta.htm
Jag tittade på de hyfbitar som syns i mikrofotot, men någon tydlig sölja finns inte där. Om sådana hittas så är det en basidiomycet.
Sporerna kan komma från någon närväxande svamp, t.ex. Tomentella och Thelephora finns det mycket av.
Ursäkta att jag är påstridig, men nej jag har inte hanterat någon Thelephora på flera år. Och miljön är där svampen växte är inte vårtöremiljö (någon annan art har jag aldrig sett). Då tror jag i så fall mer på Tomentella (fast jag har aldrig sett någon art i det släktet). Men det måste väl finnas andra arter med sådana sporer? Den förklaring som jag skulle ha lättast att köpa är stubbdyna som växer ovanpå någon annan äldre svamp (myxomycet, ticka, skinn eller annan t.ex Tomentella). Men det får nog förbli ett mysterium. Tyvärr växer den i en skog som jag med största sannolikhet inte kommer till igen inom överskådlig framtid.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.