Tack Karl! Det är inte omöjligt att det fanns någon sälg i närheten av ettan, men jag vet inte. Jag tycker att sporerna är för korta för C. cinnamomeoluteus. Jag får dem inte till mer än 6 my långa. Men jag har funderat på det här med att mäta sporer. Är det mycket sämre att ta prov direkt från svampen istället för att lägga dem på ett objektsglas och låta svampen släppa sporer själv? Risk finns väl att man får omogna sporer.
Hatten på tvåan bedömer jag så här i efterhand till ca 6-7 cm. Är det avsmalningen av foten som är karaktäristisk?
1. 6 µm verkar kort även för C. croceus. Du kanske behöver kalibrera om mikroskopet?
Fällda sporer är naturligtvis bäst, och man kan då söka dom på övre fotytan, där dom fastnar i cortinarester. Att skrapa lite med ett rakblad brukar räcka. Det är snabbare än att vänta på sporavtryck.
Sen kan man ta dom direkt på lamellerna, men det förutsätter att det är ett moget ex så att de mogna sporerna dominerar. Hos Cortinarius kan man vanligen hitta dom mogna genom att ornamentation är tydlig och att dom inte är kortare än flertalet. Fördelen är att man samtidigt kan studera andra organ på lamelleggen.
2. C. duracinus: att hatten var så stor styrker diagnosen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.