0 344 visningar

9 svar

Utanför ämnet - fjäril

Tanja i Gagnef

4 aug 2012 kl. 16:51

Hej! Vis av erfarenhet ställer jag en nnan naturfråga till er alla kunniga där ute! När jag var i skogen idag (blandskog, övervägande gran o tall i mellersta Dalarna) såg jag denna vackra fjäril. Har googlat men inte kommit fram till vad det kan vara. Hjälp någon…? Hittade förresten inte mycket svamp, några kantareller o en tegelsopp…

0

Caspar

4 aug 2012 kl. 16:56

Testa googla på gräsfjäril

0

Tanja i Gagnef

4 aug 2012 kl. 17:01

Jamen DÄR var den :-) 1000 tack!! Det är en skogsgräsfjäril, Erebia ligea, har inte sett den tidigare. Väldigt vacker!

0

Fritjof

4 aug 2012 kl. 17:01

Skogsgräsfjäril tror jag.

0

Fritjof

4 aug 2012 kl. 17:03

Ajaj,tvåa på bollen..

0

Tanja i Gagnef

4 aug 2012 kl. 17:04

Vad bra det här forumet är - inte bara för svampbestämning! Jag tycker det verkar som att de flesta av oss svampälskare också är intresserade av det mesta övriga som växer, kryper o flyger :-)
Tack snälla!

0

Jan A, Uppsala

4 aug 2012 kl. 18:46

Eftersom du Tanja bor i södra delen av landet, så bör det ha varit extra gott om den arten förra året. Ffa hos oss sörlänningar flyger den, p.g.av sin tvååriga utveckling, talrikast ojänma år. Det tyx ha råkat bli så...

0

Tanja i Gagnef

4 aug 2012 kl. 19:06

Nä - inte i södra delen av landet, utan södra delen av Dalarna :-) Alltså norra Svealand.

0

Jan A, Uppsala

4 aug 2012 kl. 19:37

Det vet jag väl!..;)
Och det kallar jag - och skogsgräsfjärilarna -  södra delen av landet…

0

Tanja i Gagnef

5 aug 2012 kl. 15:30

Tack för det :-) Allt är relativt, våra kompisar i Halland påstår att vi bor i Norrland ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone