Hittade idag 100-tals vårmusseroner. Jag plockade ett 10-tal som jag inte vågade behålla eftersom jag inte ser skillnad på dem och bolmörtsskivling. Hällde ut dem i skogen. Vet vart jag hittade dem och kan gå tillbaka.
Hur i helskotta ska man göra? Blir så himla ledsen när jag inte fattar skillnaden.
Är vårmusseroner goda och var den en stor förlust att inte få hem dem? Grämer mig oerhört.
Jaså? Ok.
Tyckte de doftade så gott. Googlat vårmusseroner sedan jag kom hem och tänkte verkligen att det var det jag hade hittat och kastat bort.
Jag blir så oerhörd frustrerad av mitt nyfunna intresse och hobby eftersom jag har så svårt att se skillnad. Känner att jag missar så mycket. Vill inte vara en sån som bara är ute efter kantareller utan vill kunna se direkt på en svamp om den är matnyttig.
Om jag åker dit i morgon tar jag med mig dem hem och visar för er. Ni är så snälla och hjälpsamma. Tack för att ni tar er tid och hjälper. Det betyder oerhört mycket för mig och andra nybörjare.
Vita svampar är inga nybörjarsvampar pga av att det finns några riktigt giftiga att förväxla med…men så länge man är försiktig och hellre fäller än friar kan man lära sig något.. Vårmusseroner skall du leta efter i slutet på april och maj ut under granar eller i parker/ängar/gräsmattor gärna i mer kalkhaltig miljö...i stort den enda vita svampen som finns då.
Hej!
Försök att gå en svampkurs i höst med ditt stora engagemang så lär du dig grunderna att plocka lätta nybörjarsvampar, Jag tycker inte heller att det är fel att nybörjare ställer frågor och lägger ut på guiden,alla har vi varit nybörjare en gång,på en kurs får du lära dig mycket på en gång och vilka “familjerna” är i svampens värd!
Lycka till med ditt plockande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.