0 434 visningar

12 svar

Ramaria flava ?

Kjellin :)

5 aug 2012 kl. 17:20

Denna fingersvamp växer under en grov ek i ekskogen. Cirka 15cm hög. Det enda jag hittar i svampboken som likar denna är Ramaria flava.

0

Tony

5 aug 2012 kl. 18:12

Liknar mer Ramaria formosa i min svampbok. Men vänta svar från kunnig.

0

5 aug 2012 kl. 18:28

Googlade på nätet Tony, det skall finnas en gul variant på Ramaria formosa. Det var den avvikande formen på fingersvampen som fick mig att ta bilder.

0

Från RAW

5 aug 2012 kl. 19:08

Ljusare bild med mer fot exponerad.

0

Tony

5 aug 2012 kl. 19:57

Någon blästjärna som vet?

0

Irene A

5 aug 2012 kl. 20:07

Vet inte om någon vågar säga något säkert utan mikroskopering..

Det finns nordiska experter som har börjat syna det här släktet, och det är mycket osäkert om någon art kommer att få heta Ramaria flava i fortsättningen eftersom namnet har använts på alltför många arter genom tiderna. Någon typkollekt verkar inte finnas heller.

Flera andra av de namn vi använder idag på Ramaria-arter, är också feltolkade.

Hur som helst - den kromgula färgen och att den inte är alltför storväxt, skulle kunna tyda på Ramaria lutea.

0

6 aug 2012 kl. 08:13

Då mikroskopierar jag den samtidigt som mina Ögonskålar här i veckan.

0

Ramaria flavobrunnescens

18 aug 2012 kl. 19:36

Kunde inte hitta sporer när vi mikroskopierade men eftersom det finns fynd i Södertälje, dessutom har vi kollat de bilder som finns så är form och färg någorlunda så borde det vara Ramaria flavobrunnescens..

0

Ramaria flavobrunnescens

Tony S

18 aug 2012 kl. 20:50

R. flavobrunnescens var också min första tanke, men det är svårt att bli helt säker.

0

Kjellin

Elisabeth Jansson

18 aug 2012 kl. 22:04

Hej!
Om du säkert vill veta namnet på dina fingersvampar så kan du kontakta Lennart Söderberg du kan alltid fråga om han har lust att titta på dem,han vill gärna ha bild och en beskrivning ramariorna ändrar ju färg väldigt mycket under tiden de växer, en kompis och jag har tagit fram ett fakta papper om ramariorna som vad man ska tänka på när man samlar kollekter,du kan maila mig på naturtorp snabela telia punkt com
så kan jag maila pappret och Lennarts adress

0

Kjellin

18 aug 2012 kl. 22:09

I, doo :-)

0

Kjellin

Mattias Andersson

19 aug 2012 kl. 09:14

R. flavobrunnescens är ett bra förslag och den är med säkerhet funnen i stockholmstrakten.

0

Mattias

19 aug 2012 kl. 11:57

Fick svar från Lennart Södergren nyss, så du har rätt Mattias, du har rapporterat in 2 stycken va?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone