Vet inte om någon vågar säga något säkert utan mikroskopering..
Det finns nordiska experter som har börjat syna det här släktet, och det är mycket osäkert om någon art kommer att få heta Ramaria flava i fortsättningen eftersom namnet har använts på alltför många arter genom tiderna. Någon typkollekt verkar inte finnas heller.
Flera andra av de namn vi använder idag på Ramaria-arter, är också feltolkade.
Hur som helst - den kromgula färgen och att den inte är alltför storväxt, skulle kunna tyda på Ramaria lutea.
Hej!
Om du säkert vill veta namnet på dina fingersvampar så kan du kontakta Lennart Söderberg du kan alltid fråga om han har lust att titta på dem,han vill gärna ha bild och en beskrivning ramariorna ändrar ju färg väldigt mycket under tiden de växer, en kompis och jag har tagit fram ett fakta papper om ramariorna som vad man ska tänka på när man samlar kollekter,du kan maila mig på naturtorp snabela telia punkt com
så kan jag maila pappret och Lennarts adress
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.