0 1899 visningar

10 svar

Mystisk svamp(?)

Tobias

6 aug 2012 kl. 02:11

Hej!

Jag undrar om ni alla skulle kunna hjälpa mig och min mor att ta reda på vad detta är för någon svamp eller eventuellt om det är något annat. Har aldrig sett något liknande!

Ser ut som en likblek klibbig och förmultnad gullviva på något sätt vid första anblick från avstånd.

Tack på förhand

0

Ingen svamp

Mikael

6 aug 2012 kl. 07:19

Tallört (Monotropa hypopitys). En växt som saknar klorofyll och lever saprofytiskt.

0

Ingen svamp

Tobias

6 aug 2012 kl. 12:18

Tack så mycket Mikael!

0

Mattias Andersson

7 aug 2012 kl. 10:53

Jag har läst att tallört inte är saprofytisk, utan i själva verket lever i symbios med en svamp som i sin tur bildar mykorrhiza med ett träd. Låter krångligt, men intressant om det är så. Någon som vet mer?

0

Ektomykorrhiza

Irene A

7 aug 2012 kl. 11:41

Jag blev nyfiken, så jag kollade upp undersökningar av tallört och deras mykorrhiza.
Jag hittade bl.a. den här:
http://www.cnr.berkeley.edu/brunslab/papers/bidartondo2004c.pdf

Precis som hos orkideerna, är tallörten tydligen beroende av en svamp för att deras frön ska kunna gro, och de arter som har identifierats i rapporten ovan är ringmusseron, Tricholoma cingulatum (i symbios med Salix) och jordmusseron, Tricholoma terreum (i symbios med tall).

Intressant, om det är så att en underart av tallört är beroende av både tall och Salix på sina växtplatser?
Men med tanke på de rapporterade fyndplatserna för kal tallört (hässlen, ädellövskog etc.) frågar jag mig också om det finns fler än två underarter?

0

Tallört

Mikael

7 aug 2012 kl. 12:28

Kanske den gör både och? Jag har också läst om detta med symbios med svamp. I Den Nordiska floran står att den är en saprofyt, och i Den virtuella floran står både saprofyt och om symbiosen med svamp.
Intressant hursomhelst!

0

Tallört

Karl S

7 aug 2012 kl. 17:44

Se också:
Bidartondo M. & T. Bruns, 2002: Fine-level mycorrhizal specificity in the Monotropoideæ (Ericaceæ): specificity for fungal species groups — Molecular Ecology 11: 557-569.

där diskuteras också eventuell mykorriza med Rhizopogon.

0

Mattias Andersson

7 aug 2012 kl. 18:46

Och tallörtens “mykorrhiza” kallas för monotropid, dvs. samarbetet är inte ömsesidigt eftersom svampen knappast får särskilt mycket hjälp av tallörten.

0

Tobias

7 aug 2012 kl. 23:09

Helt klart intressant hur som helst och kul att man kan få igång en sån diskussion om detta!

Hittade dock inga ringmusseroner eller jordmusseroner i den direkta närheten av tallörten, men svampars mycel kan ju sträcka sig ganska långt iofs då :)

Svampar och växter är fascinerande båda två men detta verkar uppenbart vara en parasit i grund och botten ;)

0

Mattias Andersson

8 aug 2012 kl. 09:14

Men parasit är den nog inte, möjligen snyltare, eftersom värden inte tar någon större skada.

0

Tobias

8 aug 2012 kl. 23:54

Ok korrektion, snyltare är faktiskt bättre benämning ;P

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone