Hej!
Jag undrar om ni alla skulle kunna hjälpa mig och min mor att ta reda på vad detta är för någon svamp eller eventuellt om det är något annat. Har aldrig sett något liknande!
Ser ut som en likblek klibbig och förmultnad gullviva på något sätt vid första anblick från avstånd.
Tack på förhand
Jag blev nyfiken, så jag kollade upp undersökningar av tallört och deras mykorrhiza.
Jag hittade bl.a. den här:
http://www.cnr.berkeley.edu/brunslab/papers/bidartondo2004c.pdf
Precis som hos orkideerna, är tallörten tydligen beroende av en svamp för att deras frön ska kunna gro, och de arter som har identifierats i rapporten ovan är ringmusseron, Tricholoma cingulatum (i symbios med Salix) och jordmusseron, Tricholoma terreum (i symbios med tall).
Intressant, om det är så att en underart av tallört är beroende av både tall och Salix på sina växtplatser?
Men med tanke på de rapporterade fyndplatserna för kal tallört (hässlen, ädellövskog etc.) frågar jag mig också om det finns fler än två underarter?
Helt klart intressant hur som helst och kul att man kan få igång en sån diskussion om detta!
Hittade dock inga ringmusseroner eller jordmusseroner i den direkta närheten av tallörten, men svampars mycel kan ju sträcka sig ganska långt iofs då :)
Svampar och växter är fascinerande båda två men detta verkar uppenbart vara en parasit i grund och botten ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.