0 490 visningar

12 svar

Hygrocybe spadicea?

Frida T

6 aug 2012 kl. 15:16

Det värsta med att svamparna är tidiga är att jag fortfarande inte är klar med slåtter… Hittade dessa när jag skulle hässja. Jag tror det hattdelar av dadelvaxskivling Hygrocybe spadicea? Eller vad skulle det annars kunna vara?

0

Irene A

6 aug 2012 kl. 15:40

Kan inte tänka mig något annat, nej

0

Frida T

6 aug 2012 kl. 17:18

Tack för ditt medhåll! Ny art för “mina” marker :) Det var ett riktigt litet “hotspot” där jag fann den. Det växte fjälljordtunga, stornopping,lutvaxskivling,honungsvaxskivling,slemjordtunga,mm mm inom 3x2m och så dessa små snyggingar som jag misstänker är något riktigt kul. Bifogar bild

0

OJ!

Hans v E

6 aug 2012 kl. 18:24

Är de blågrå? Xylaria? Clavaria?

0

Stefan J

6 aug 2012 kl. 18:37

Jag misstänker att du mistänker att det är C. greletii. Det misstänker jag.

0

OJ!

Frida T

6 aug 2012 kl. 18:37

Clavaria… sen är det ett litet frågetecken. Men asperulospora eller greletii känns inte helt omöjligt :)

0

OJ!

Frida T

6 aug 2012 kl. 18:38

Du hann före mig Stefan, och du har rätt! :)

0

Lena M

6 aug 2012 kl. 18:54

Vilka fynd du gör hemma på ängen, grattis till dem.

0

Frida T

6 aug 2012 kl. 19:24

Tack Lena! :) Hur gick det med din jordtunga, har du kikat på den i lupp?

0

Lena M

6 aug 2012 kl. 20:34

Jo jag har tittat och vad jag ser är en svart, slät och sammetsmatt jordtunga ?

0

Elisabeth Jansson

6 aug 2012 kl. 21:43

Grattis till dina roliga fynd Frida,är det inte torrt på dina ängar? Nu skulle det bli mycket regn men pyttsan vi har bara fått ynka 5 mm

0

Frida T

7 aug 2012 kl. 08:38

Tack Elisabeth! Nej det är det blötaste året någonsin! Har det jätte svårt att få ängens hö torrt… får flytta det nyslagna “gräset” till torrare ställen, så allt tar dubbelt så lång tid.Vi får vada i gummistövlar i alla svackor. Men svamparna på “torrängen” trivs :)

0

Lena M

Frida T

7 aug 2012 kl. 08:45

Hmm jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med sammetsmatt? Har du möjlighet att fota en närbild på jordtungan?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone