0 1397 visningar

12 svar

Vilken ticka?

Yoshi

6 aug 2012 kl. 15:38

Jag har just hittat tick vilket gjorde mig jätteglad.
Problemet är bara att jag inte fattar vilken ticka det är. Om det är brödticka känns det jättetråkigt eftersom den har ett så lågt betyg i smak.

0

Irene A

6 aug 2012 kl. 15:42

Du kan ju alltid prova att steka den. Fårtickan blir gul, det gör inte brödtickan :-)

0

Yoshi

6 aug 2012 kl. 15:51

Ja, jag läste det när jag googlade.
Men går det att avgöra bildmässigt?

0

Yoshi

6 aug 2012 kl. 15:52

MEN!! Jag har ju glömt att lägga upp bild!! Förlåt!

0

mumrik

6 aug 2012 kl. 15:55

Välj inte bort brödticka utan att prova den. Jag tycker inte alls den är dålig och äter den gärna. Om inte annat kan du ju dryga ut svampblandningar med den.

Jag hittade också fårticka igår. Tyvärr trodde jag de flesta var maskätna, hade glömt brillorna hemma så jag såg inte ordentligt, så jag brydde mig inte om att leta runt efter mer när min lilla löjligt korg var full. När jag kom hem visade det sig att hälften var fina.

0

Yoshi

6 aug 2012 kl. 15:56

Jaha! Vad bra! Tack för tipset.
Ser du på bilderna vad det är för sort?

0

mumrik

6 aug 2012 kl. 15:57

Tycker det ser ut som fårticka. Jag brukar gå på det där om hatthuden sricker upp. Vet inte hur säkert det är?

0

Yoshi

6 aug 2012 kl. 15:58

Vad roligt! Det fanns så många, jag tog inte alla. Kanske borde ha gjort det…
Tack snälla du.

0

mumrik

6 aug 2012 kl. 16:05

Förresten, porerna ska blir orangefläckigt när den är äldre eller när man skrapar på det. Hela svampen ska bli orange vid torkning och tillagning. Har inte kunnat plocka svamp på 25 år och mina kunskaper var redan då rätt blygsamma så jag minns tyvärr inte hur väl det stämmer.

Är du osäker på vilken ticka det är kan det vara värt att smaka lite på stora examplar, för jag har för mig att brödtyckan kan bli rätt besk med åldern och såna ska man nog slänga.

0

mumrik

6 aug 2012 kl. 16:07

Det sista inlägget gällde brödticka då. :-P

0

Irene A

6 aug 2012 kl. 16:53

Det är typisk brödticka, som lätt känns igen på den laxrosa färgen på hatten och att de gärna växer gyttrat, ofta med flera hattar på samma fot.

Men prova ändå hur du tycker att de smakar, de ser ju fräscha ut. Men de kommer inte att bli gula i stekpannan..

0

Yoshi

6 aug 2012 kl. 17:13

Jag har skurit upp dem och lagt på tork. Vi får se. Det kanske duger till svampmjöl?

0

mumrig

6 aug 2012 kl. 18:38

Den duger att äta även om det är brödticka. Allt slår burkchampinjoner. ;-)

Kommer du ihåg om huden var uppsprucken? Det jag uppfattade som sprickor kanske är snigelgnag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone