Välj inte bort brödticka utan att prova den. Jag tycker inte alls den är dålig och äter den gärna. Om inte annat kan du ju dryga ut svampblandningar med den.
Jag hittade också fårticka igår. Tyvärr trodde jag de flesta var maskätna, hade glömt brillorna hemma så jag såg inte ordentligt, så jag brydde mig inte om att leta runt efter mer när min lilla löjligt korg var full. När jag kom hem visade det sig att hälften var fina.
Förresten, porerna ska blir orangefläckigt när den är äldre eller när man skrapar på det. Hela svampen ska bli orange vid torkning och tillagning. Har inte kunnat plocka svamp på 25 år och mina kunskaper var redan då rätt blygsamma så jag minns tyvärr inte hur väl det stämmer.
Är du osäker på vilken ticka det är kan det vara värt att smaka lite på stora examplar, för jag har för mig att brödtyckan kan bli rätt besk med åldern och såna ska man nog slänga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.