Hej!
Hur tycker ni att tillgången på svamp har varit hos er?
Trodde att det skulle bli en bra säsong med allt regnande på försommaren. Visst kantarellerna kom tidigt och mycket,men sedan stannade allt utav,blåst och så blev det torrt i skogen.
Blåbär kan man hitta på vissa platser, men inga mängder på vissa ställen är det helt tomt,hjortron och biggaråer blev det inga heller det var nog frost när det blommade,men hallon trodde jag att det skulle bli,men inte,det är massor med grönt fint ris men inga hallon. Nu hoppas jag att det blir lingon och trattkantareller,och rödgul trumpetsvamp,sedan är förråden fyllda till vintern. Smultron blev det en del,men förra året var nog rekord för både kantareller och smultron.
Jag bor i Gullspång mellansverige inte så långt från Vänern.
Hur har tillgången hos er varit?
Jag plockade hallon igår! Vet inte om det är ett bra hallonår eller inte rent allmänt här. Hittade två små snår inne i skogen och de lyste rött på långt håll. Såg också en kvinna gå och plocka hallon längs vägrenen på hemvägen, men där skulle inte jag vilja plocka så jag stannade inte och kollade tillgången, bara hojtade och frågade om hon det var hallon och det var det. Uppsalatrakten här.
Hyfsat med kantareller i alla fall, har plockat (ihop med 2 andra) c:a 70 kilo kantareller på ett par tre dagar förra veckan,, innan det blev för torrt, (i dina trakter faktiskt),, är det läge att söka nya marker kanske??,, rejält med avverkningar och gallringar har väl förstört en del av dina ställen kan jag tro… har bara hittat 1 Karl-Johan..
Tror det blir en okej säsong hos oss eftersom det nu kommer regn..
Jag vet var du plockar dina kantareller och där är ingen risk för avverkning,men jag har inte behov utav så mycket,det är faktiskt mycket finare kantareller de som växer i fuktig blandskog än de som växer i gräs och lövskog.
Jag har inte behov utav att tala om hur mycket jag plockat.
Ju mer jag plockar desto tystare blir jag,så har det alltid varit,även de år när det fanns K-J här.
Här i Gästrikland har vi fått regn så vi klarar oss och blir över, men det är inte så många arter på matsvampsfronten.
Leder gör kantarellerna tätt följd av blek taggsvamp och sista dagarna har jag hittat mycket sillkremlor. I går plockade jag både skogs- och snöbollschampinjoner, såg övermogna rynkade tofsskivlingar, kj tror jag inte kommer mer än enstaka ex.
Den som lever får se vad hösten bjuder på i svampväg !
Hej Elisabeth!
Här runt Hjo är det helt kass, svamparna lyser verkligen med sin frånvaro. VBSK ska ha en utflykt nu på lördag och det blir problem att hitta ett bra utflyktsmål med annat än möjligen kantareller! Det spöregnade en bra stund i går så jag lever på hoppet!!
:)
Det är ju bara början av augusti - alldeles för tidigt att summera svampsäsongen, tycker jag.
Här i Hörnefors har vi fått onormalt lite regn i juli, och svamparna har bara börjat komma så smått i granskogarna (lite kremlor, trådingar och än så länge små kantareller). På tallhedarna är säsongen normalt senare, och där har det inte har kommit igång än.
Bärfronten har jag ingen bra koll på, men vi hade en sen vår som försenade blomningen 1-2 veckor.
Inget att klaga på. Vi har fått det regn vi behöver - och förtjänar. Och i går kväll och i natt fick vi ännu mer…
Men vi orkar inte bära hem mera kantareller nu - och såväl bekanta som mlm goda vänner har fått sina behov överfyllda.
Och nu är de midre utrymmeskrävande lysande trumpeterna p.g…
Tog hem några få, små i går e.m.
Det fanns fler än nånsin…
Intressant läsning men glöm inte att skriva var i Sverige som ni bor.
Det verkar som vissa delar av Sverige har fått mycket mer regn och även lokalt kan det skilja mycket. Men här är det klart ett dåligt år hittills med få arter ute i skogarna.
Rödgula trumpetsvampen har inte kommit ännu,jag har varit på en av mina blötaste platser,och inget hade kommit men den är ju en senhöst svamp.
Här runt södertälje har det varit ganska gott om kantareller men sista veckan ganska så torrt i skogen, blåbär finns men väldigt varierat i mängd, Jag är dålig på andra sorters svamp men är precis på väg ut i närområdet och ska plocka lite andra sorters svamp o försöka lära mig fler. Lingon verkar det bli ganska bra med.
I mina trakter verkar svamparna vara sena i år. Har endast hittat små kantareller på ställen vars det normalt är för torrt och varmt för kantareller.
Håller för tillfället på å inventerar skog så jag har vandrat ganska många mil i olika skogar. Generellt är det mindre svamp än vanligt vid den här årstiden, men våren var ju sen här i år och någon riktig värme har vi inte haft.
Goliatmusseronen är dock tidig i år. Normalt kommer de först i slutet på augusti. Hittade några stycken i dag. Kanske blir ett riktigt Goliat år här i år. :-)
Blåbär är det också gott om, stora och fina!
Sörmland runt Malmköping finns det kantareller till förbannelse, mycket svart trumpetsvamp, blek taggsvamp, en del strävsoppar,rödgul trumpet på gång, ostronmussling, stolt fjällskivling, kremlor, föränderlig tofsskivling, mandelriskor och säkert nåt som jag för tillfället glömt. Jo såg ju orange taggsvamp i går. Blåbär finns i mängder där de finns och är stora.
Här i NV Skåne finns massor av skogshallon i år men blåbären är det glest med, ett bär per planta där det är som rikligast =)
Ont om svamp. Har sett 2 soppar. Inte en endaste liten kremla. Plockat 2,5 liter kantarell fördelat på 2 tillfällen, minst 15 bomutflykter däremellan. Det är torrt.
I trakterna runt Örebro har det varit rekordskördar av kantareller och de började komma redan sista veckorna i juni
blåbär är det ganska ont om och de är små och oftast torra
där det finns vildsvin verkar det som att de går på blåbärsjakt på bred front o lämnar inget kvar…
kan det stämma…?
man ser deras spår och stigar och ganska avskalat blåbärsris
kantareller däremot verkar de inte bryr sig om
Här i Skellefteå badar åtminstone jag i blåbär stora som pingisbollar ;) och hjortron finns också gott om. Jag vet att folk har hittat kantareller häromkring också men jag hittar då inget (som vanligt!) , men det beror snarare på att jag är svamprookie som började intressera mig förra året, vet helt enkelt inte var jag ska leta! Jag har dock hittat några ställen där jag tror det kommer bli trattisar lite senare..om jag har rätt återstår att se….
Rödgul trumpetsvamp har jag hittat massor av som är på gång upp, och kantareller finns det gott om här i sörmland. Karljohan och taggsvamp har jag inte hittat på än, men som en ovanför sa, lite tidigt och svara på hur bra svamp år vi får i övrigt då det bara är början av augusti.
Här i Uppsala finns det hur mycket svamp som helst. Har idag plockat nästan en full hink med rödgul trumpetsvamp. Stora och fina och det är verkligen rekordtidigt. Gula kantareller har jag aldrig sett så många av heller. Nu undrar man ju hur det blir i höst när de kommit så tidigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.