0 741 visningar

22 svar

Kanske fel forum.. Men.. (Fästingar)

Jenny

11 sep 2006 kl. 17:00

Sist jag gick i skogen och letade svamp så fick jag mig en fästing i skallen. (blev ej sjuk)

På hunden hittade jag 5 fästingar, en kröp i sängen dagen efter på morgonen.

Hur gör jag för att slippa dessa as? Jag hatar dom!!!

Myggmedel?
Ge mig era råd!

Att borsa ur kläderna gör jag och likaså håret, men ändå så fick jag mig en jäkel.. *morrar*

0

Liisa

11 sep 2006 kl. 17:02

prova att ät mkt vitlök. Det kan hjälpa. jag äter massor av vitlök och ingen varelse kommer nära mig inklusive människor… såå skönt!
:-))

0

CharinaJohansson

11 sep 2006 kl. 17:05

Ät en hel vitlöksklyfta rå på kvällen innan du ska ut i skogen.
Det funkar. Vi gör så själva.
Hunden köper du ett Scaliborhalsband till på Apoteket.

0

svampnoob

11 sep 2006 kl. 17:08

Man kan prova olika myggmedel, men det verkar främst vara olika mellan olika människor hur “attraktiv” man är för fästingarna. Jag har haft hundratals genom åren (fastsittande) utan att ha blivit sjuk vad jag vet.

Om man bor i Sthml-området kan man vaccinera sig mot TBE, vilket kanske kan vara klokt (TBE finns ej ännu i t ex GBG). Borrelia kan man däremot varken vaccinera sig mot eller bli immun mot. (Själv har jag borrelia-antikroppar i blodet har det visat, men det hjälper tydligen föga.)

Men framför allt: Försök att inte oroa dig så mkt. Visst kan de vara lite äckliga, men det finns så mkt annat som är farligare. Gå över gatan t ex, eller köra bil till svampstället :)

Ta en dusch när du kommer hem från skogen. Själv får jag 1-3 st varje gång, trots stövlar och heltäckande kläder. Det är bara att köpa läget :P

0

Helena

11 sep 2006 kl. 17:16

Jag använder tjärsalva som håller både fästingarna plus mygg och bromsar borta.
Fast just nu har jag borrelia igen.
Försedd med både hund och katter så är det svårt att skydda sej helt.

0

MDN

11 sep 2006 kl. 17:22

Fästingar är Sveriges farligsta djur. Gå in på http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=19686

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 17:22

Vitlök är något som kan förklara varför jag inte haft en fast fästing sen vuxen ålder!
Tycker det räcker med att hitta odjuren på kroppen…det händer!
Senast igår satt det en otäcking ibland svamparna när jag skulle börja rensa.
Den spolade jag ned i toan.
Man får vara påpasslig i skogen. Det bästa är att lämna dom där förstås.
Denna sommar har jag använt mycket vita kläder, det är bra för jag ser lätt om jag fått nån oinbjuden gäst på mig och brukar skaka av mig ett par stycken under skogspromenader.
Ett annat knep är att ha något med sig att “röja väg” genom täta snår med. Men ibland måste man ju bara sticka in huvet under granar, i lövsly och spindelväv.
Nån som vet om det kan va fästingar i spindelvävar förresten?
De är ju tillräckligt obehagliga som de är, men ibland har jag lurat på om deras släktingar fästingarna oxå kan nyttja dessa trådar?

0

svampnoob

11 sep 2006 kl. 17:41

MDN, vet inte hur du definierar “farligaste”, men jag kan tänka mig väldigt många djur som jag betecknar som farligare! (Huggorm, argisnta hundar, älgar, fåglar (om fågelinfluensan skulle få fäste på riktigt) osv)

Om du menar “det djur/insekt som flesta blir sjuka av” kanske det kan vara rimligare, har inga siffror så jag vet inte. Men det låter ändå mycket.

0

hanzzon

11 sep 2006 kl. 17:42

jag gissar på myggan.
mvh

0

svampnoob

11 sep 2006 kl. 17:45

Jag gissar på människan själv! :D

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 17:45

Utan att blanda in fågelinfluensa så är nog fästingen att klassa som lika farlig som t ex huggorm.

Skillnaden ä‘r att huggormens gift verkar direkt medan det tydligen kan ta år innan borrelia bryter ut.
Var på en fest ute i en trädgård i somras där ett samtalsämne blev just borrelia och att den kan orsaka bl a förlamningar och andra otäcka kroniska tillstånd. Gissa om alla festdeltagarna började skruva på sig och kolla efter fästingar…
Fästingen ÄR ett farligt djur i all sin litenhet.

0

Totte

11 sep 2006 kl. 17:46

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 17:48

Har oxå hittat dem i ganska grandominerad terräng.
Vet inte riktigt vad jag ska tro.

Kan tall-kalle kanske vara barr-kalle?

Å andra sidan har jag oxå hittat fina Karl-Johan med gran.
Fast ofta finns det ju lövsly i närheten.

0

Totte

11 sep 2006 kl. 17:51

Sök på forumets sida på fästing så finns det lite tidigare inlägg om detta ämne.

Hittade vad jag själv svarat då:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=7674&fnr=1&sok=fästing&Start=0&Offset=50&ipos=15

0

svampnoob

11 sep 2006 kl. 17:52

Bo E, det kan hända som du säger, men det är mycket ovanligt (till skillnad från borrelia-infektion i sig som drabbar tusentals varje år). Det finns också mycket man kan göra själv, t ex att kontrollera efter man varit ute och plocka bort eventuella fälstingar. De senaste rönen verkar säga att sjukdomen normalt inte överförs förrän efter 24 timmar, så man har “gott” om tid.

TBE är jag personligen mer rädd för, men den går ju att vaccinera mot som tur är.

Vad jag menar är: Man bör inte oroa sig eftersom risken att bli allvarlig sjuk är liten. Men självklart ska man göra vad man kan. Precis som man kollar när man byter fil när man kör bil, men inte låter bli att köra för att man kan krocka!

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 17:56

Nu blev det fel, ursäkta!
IUnlägget ska naturligtvis inte komma här utan i diskussionen om rödbrun stensopp!

0

Bra medel mot fästingar!

Tanja V

11 sep 2006 kl. 20:56

Hej Jenny och alla som liksom jag tycker fästingar är vidriga! Man KAN faktiskt ha fobier mot sådana kryp fast man gillar att gå i skogen… (det har jag) Och att ha en fobi är inget man behöver skämmas över och inget som andra ska göra sig lustiga över heller!!!
Jag köper ett medel på Apoteket som heter AUTAN. Funkar bra även mot mygg, knott o broms! Testa det!

0

Bra medel mot fästingar!

svampnoob

11 sep 2006 kl. 21:07

Tack för tipset Tanja V, ska absolut testa det. Fobier är inte kul, själv avskyr jag getingar av den anledningen, trots att jag “bara” blivit stucken ett par gånger i livet.

Jag kan inte se att någon försökt göra sig lustig över att man ogillar fästingar. Jag tycker också de är jobbiga då de verkligen gillar mig och jag får som sagt fästingar varje gång jag är ute i skogen. Men om det jag skrivit går att tolka som att jag drev med någon ber jag om ursäkt. Jag försökte bara visa på att det kanske är mer irreterande än verkligt farligt och ställa det i proportion till andra saker som kan vara farligt.

0

Bra medel mot fästingar!

Tanja V

11 sep 2006 kl. 21:10

Nej - nej! Jag tog absolut inte illa upp för nåt någon skrev egentligen, jag vet att jag överreagerar på detta :-) Har man i alla år fått höra hur fjantig och löjlig man är som är rädd för kryp så blir man väl lite snar-stucken (!)

0

Bra medel mot fästingar!

MDN

11 sep 2006 kl. 21:31

Tack Tanja V för dina kommentarer. Jag har ett jobb där jag ser hur sjuka patienter blir av Borrelia. Det är inte lustigt.

0

TACK ALLA!

Jenny

11 sep 2006 kl. 23:02

Tack ni alla som svarat. :-)

Vad vore nätet utan denna sida bland alla skogsmullar? :-)

0

martina

11 sep 2006 kl. 23:20

För hundar finns det i af utmärkta receptfria medel på apoteket. Min hund får Frontline sedan hon för ngra somrar sen drabbades av Erlichia. Hon får bara enstaka fästingar numera. Vi bor i det fästingtäta Skåne, och innan vi började med Frontline kunde hon ha 20 fästingar efter en timmes skogsrunda.

0

Robert W

12 sep 2006 kl. 10:40

Apoteket har en fräck dorttagare som
fryser ihjäl såväl fästingen som
smittobärare.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4511&ProductSKU=225778&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Sen kan man plocka bort resterna utan
risk för smittspridning.

Sen så ska väl vad jag som lekman inom området fått mig berättat av
läkare antibiotikan vibromycin funkar bra mot borrelia, eller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone