0 348 visningar

7 svar

kremla, spindling mm

Karin W

7 aug 2012 kl. 23:20

Återigen några som det skulle vara kul att få hjälp med.

Serie 1: En kremla (tror jag). Den är väldigt hård och kompakt. Hatten är matt, ca 4 cm bred. Skivorna blir bruna när man trycker på dem. Smak mild och med en obehaglig lukt. Den växte på en hällmark under tall, men där fanns även asp och gran.

0

Karin W

7 aug 2012 kl. 23:30

Svamparna hittade på kvällspromenad så resten av bilderna är tagna inomhus eftersom det var för mörkt ute.

Serie 2: En liten spindling (hatt ca 3 cm bred) med klibbig hatt. Skivorna är beigebruna. Köttet i foten är (gul)vitt, gulare mot basen. Sporerna är ca 12.5 x 7 my. Lukt stark, fruktartad.

0

Karin W

7 aug 2012 kl. 23:38

Serie 3: En rätt stor trådskivling, hattbredd nästan 5 cm. Ingen utpräglad lukt nu, men när jag luktade på den tidigare tyckte jag den luktade kokos.

Serie 4: Tror jag är en Clitocybe. Hattbredd ca 2 cm. Ingen utpräglad lukt.

Glömde skriva att de träd som fanns i närheten av spindelskivlingen var gran och ek.

0

Karin W

7 aug 2012 kl. 23:46

Slänger in två bilder från förra veckan också. Det kanske är vanligt trollsmör, men det kändes inte så.

0

Karin W

8 aug 2012 kl. 09:52

Jag funderar på om kremlan kan vara en sillkremla??

0

Mattias Andersson

8 aug 2012 kl. 10:26

ja, sillkremla. Har du kollat C. percomis på spindlingen?

0

Karin W

8 aug 2012 kl. 11:00

Tack Mattias. Kryddspindling känns som ett ganska bra förslag. Jag testade med KOH och det stämmer att köttet i fotbasen blir rött av det. Den växte tillsammans med besk vaxskivling så miljön stämmer också. Jag var inte riktigt inne på Phlegmacium-arter, jag tänker mig dem som större. Men kul om det är kryddspindling, en signalart som jag bör lära mig.

0

SkogsÄlvan

11 aug 2012 kl. 14:00

Bruka inte Sillkremlan vara mera lila till färgen? Jag vet att dem kan variera i färg beroende på vart dem växer osv.
Fortfarande nyfiken men hoppas ngn kan svara på min fråga :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone