Återigen några som det skulle vara kul att få hjälp med.
Serie 1: En kremla (tror jag). Den är väldigt hård och kompakt. Hatten är matt, ca 4 cm bred. Skivorna blir bruna när man trycker på dem. Smak mild och med en obehaglig lukt. Den växte på en hällmark under tall, men där fanns även asp och gran.
Svamparna hittade på kvällspromenad så resten av bilderna är tagna inomhus eftersom det var för mörkt ute.
Serie 2: En liten spindling (hatt ca 3 cm bred) med klibbig hatt. Skivorna är beigebruna. Köttet i foten är (gul)vitt, gulare mot basen. Sporerna är ca 12.5 x 7 my. Lukt stark, fruktartad.
Serie 3: En rätt stor trådskivling, hattbredd nästan 5 cm. Ingen utpräglad lukt nu, men när jag luktade på den tidigare tyckte jag den luktade kokos.
Serie 4: Tror jag är en Clitocybe. Hattbredd ca 2 cm. Ingen utpräglad lukt.
Glömde skriva att de träd som fanns i närheten av spindelskivlingen var gran och ek.
Tack Mattias. Kryddspindling känns som ett ganska bra förslag. Jag testade med KOH och det stämmer att köttet i fotbasen blir rött av det. Den växte tillsammans med besk vaxskivling så miljön stämmer också. Jag var inte riktigt inne på Phlegmacium-arter, jag tänker mig dem som större. Men kul om det är kryddspindling, en signalart som jag bör lära mig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.