Hej,
Jag hittade denna svamp som växte i skogen på baksidan av min stuga. De växte i klungor (som en bukett) i lövhögen under granar och björk. Den är väldigt lik kantarell men brun både hatt och fot. Foten på den här liknade till och med kantarell men den luktade bara jord. Har letat som en tokig för att få ett svar. Det är definitivt inte höstkantarell/trattis, de känner jag väl till. Nu är min undran om det kan vara en skivling.
Vad är det här?
Irene, varför tog du tillbaka Lactarius? För mig är det uppenbart att det är en riska, kanske inte L. lignyotus men kanske picinus eller fulginosus eller närstående? Hur är det med L. fulvissimus, den är visserligen något rödare men färgåtergivningen kanske inte är 100%.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.