0 234 visningar

3 svar

slut på semestern

Bo E

8 aug 2012 kl. 11:29

Nu är det slut på semestern och det har varit ett mycket givande kantarellår hitintills på sommaren

däremot väldigt ont om andra arter överlag och matsvampar i synnerhet

här i örebrotrakten har jag hittills bara hittat enstaka soppar och ett par citrongula slemskivlingar
Även nåt enstaka exemplar av får- och brödticka har tittat upp
av övriga arter ser jag nu i dagarna att spindlingarna börjar komma, åtmninstone där det regnat
Men kantarellskörden har varit ungefär det tredubbla mot normala somrar
torra visserligen på de flesta fyndplatser men de är faktiskt lika goda även om de börjat torka
bara att tänka på att det inte finns så mycket vatten i dem utan man får vräka på mer smör vid stekningen
bif. bild på en dagsskörd från nyligen

kremlor har det varit dåligt med oxå
endast några få mycket larvangripna exemplar och en del oätliga av de jag kallar gallkremla
bif. bild så kan ni rätta mig om det är någon annan kremla med lukten tyckert jag mig känna igen

foto: Bo E-son

0

kremla o ticka

Bo E

8 aug 2012 kl. 11:34

det intressanta med kremlorna var att bara den största hade kontakt med jorden och den lilla s a s hängde fritt i luften varvid det bildats små luftrötter under foten !
tyvärr svårt att fånga dessa på bild men i verkligheten var de små vita rottrådarna mycket tydliga

fyller ut med en gammal ticka på sälg oxå
från samma utfärd men tickan ser ut att vara av äldre datum

foto: Bo E-son

0

Magnus

8 aug 2012 kl. 11:38

Kanske får börja jobba ihop semester till nästa år efter ett års frånvaro känns bara bra o komma igång för min del. Kantarellerna jag har hittat är det så dålig storlek på att jag har låtit bli dem , har ju regnat rätt mycket här i götet ändå får väll börja leta nya ställen o se ifall lyckan är bättre där.

0

Bo E

8 aug 2012 kl. 11:58

här i Örebro drar regnen ofta förbi norr och söder om låglandet med Hjälmar-baljan
Har varit mycket torrt i markerna men då och då lite rejäla skurar oftast dock typ fem minuters daggdugg när det står regn i prognoserna…
Men kantarellskördarna klagar jag inte på - även om mycket varit smått och torrt - de var igång redan innan midsommar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone