Jag blir inte klok på dom här..
Sporerna här är ca 17x12 my, men vissa har jag mätt ända upp till 23x15 my. Med mitt mikroskop kan jag inte avgöra om de har vårtor/blåsor eller ett nätmönster..
Utsidans hår är upp till ca 400 my långa, mest enkla men några är tvådelade i basen.
Fruktkropparna är klarröda och upp till ca en cm. Växtplatsen är ett blött traktorspår i granskog - och det finns tusentals av dem.
Förslag?
Nej, jag har inte Opera botanica, bara Nordic Macromycetes och nyckeln som finns online hos Mycokey.
Jag har problem att få en bra bild av sporernas ornamentering, cotton blue hjälpte inte (eller måste preparatet värmas i så fall?).
Annars föreställer jag mig att ornamenteringen kan kallas phleboid, och den är ganska kraftig. Hos Mycokey hamnar jag då på S. pseudotrechispora. Växtmiljö, liksom hårens längd och färg, och parafysernas form, passar också in på den arten.
Verkar det vara ett rimligt förslag? (ser att det inte finns några observationer hos Artportalen…)
Kjellin, när det gäller släktet Ramaria finns bara provisoriska bestämningsnycklar. Den ena så god som den andra (många arter kommer att få byta namn så småningom)...
Här är ett exempel:
http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/RamariaKeyPrint.pdf
Om du använder den, så ser du vad som behöver kollas i mikroskop (sporer, söjor, kristaller etc).
Annars gäller det även att lukta, smaka och kolla kemiska reagenser (det sistnämnda fungerar oftast på torkat material också).
Det är naturligtvis alltid bra om du lämnar kollekten på ett herbarium. Någon kommer säkert att ta itu med den någon gång i framtiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.