0 389 visningar

8 svar

Blandade fjolårssvampar

Kapten Hammock

11 aug 2012 kl. 00:45

Visst är det bra att det finns en lågsäsong för svamp när man kan sitta inne och sortera bilder? Skulle man ju såklart ha gjort, men nu sitter man lik förbaskat här i mitten av augusti och grunnar på vad det var man plåtade förra hösten. Hoppas och tror att någon kan hjälpa mig med ett gäng.
Nummer ett bör väl vara mångkransad?

0

Kapten Hammock

11 aug 2012 kl. 00:46

Och bilden kommer här.

Mångkransad spindelskivling?

0

Kapten Hammock

11 aug 2012 kl. 00:51

Nummer två har jag taggat som prickmusseron, men när jag nu kollar på den i efterhand verkar det inte stämma. För bleka och för glesa skivor om inte annat.

Prickmusseron?  Tricholomopsis rutilans?

0

Kapten Hammock

11 aug 2012 kl. 00:57

Ytterligare en där jag tvekar på min egen bedömning. Har skrivit brun flugsvamp, men nu vet jag inte. Varför inte panter?

Amanita muscaria var. regalis eller pantherina?

0

Kapten Hammock

11 aug 2012 kl. 00:59

Öronmussling?

Öronmussling? Pleurocybella porrigens?

0

Kapten Hammock

11 aug 2012 kl. 01:09

Har inte mycket till övers för kremlor. De är opålitliga. När man väl tycker att man lärt sig någon ordentligt så dyker det strax upp en trave dubbelgångare. Och har man bemödat sig med att skilja dem åt så kommer det alltid nån go kravallmykolog från Bulmänien och splittar upp dem i ytterligare ett kompani arter och varieteter som bara går att skilja med svepelektronmikroskop, terroriststämplade kemikalier och en god portion astrologi. Kort sagt: Jag vågar mig inte på någon gissning.

Kremla. Russula sp.

0

Irene A

11 aug 2012 kl. 08:57

1. mångkransad, ja
2. ser ut som skäggmusseron
3. kan vara panter, den bruna brukar ha gulaktiga flockar och ringkant. Sen finns ju den rackarns gråfotade också, som inte är så grå på foten alla gånger..
4. öronmussling, ja
5. Jag har också konstaterat att kremlor är svåra, men det första man får kolla är smaken. Vill man anstränga sig lite till, tar man ett sporprov. Om den här är mild, kan det vara en av tallskogens sillkremlevarianter. Är den skarp, är den snarlika pepparkremlan tänkbar.
Men precis som du säger, är man ju aldrig helt säker på om svampen man hittar hör till dem som finns i svampböckerna..

0

Kapten Hammock

11 aug 2012 kl. 18:23

Tack för hjälpen.
Tittade igenom gamla anteckningar för att se om jag hittade något om smaken på kremlan, men det fanns inte ett ord om den. Har för mig att den var lite småskarp, men inte på samma nivå som pepparkremla. Fast det kanske kan variera. Och framför allt är nog inte minnet särskilt pålitligt ett år efteråt. Däremot hade jag säkerligen kommit ihåg om den luktat sillkremla, men det är ju inte alltid det känns så tydligt direkt. Tall fanns iaf i närheten, liksom bl.a. gran, björk, ek och rönn. För övrigt är det ganska gott om pepparkremlor lite varstans i den skogen, men de brukar vara lite “murrigare” i färgerna och inte ha den här lite blåaktiga nyansen. (Om det nu är pepparkremlor jag hittat tidigare…)

0

Jonas

13 aug 2012 kl. 10:22

Hej

Kremlan ser ut som Russula sardonia!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone