Det jag föreställer mig är att du kanske tog en smakbit utan att få med något (eller mycket lite) utav den vita vätskan (?). Tycker buljong är en bättre beskrivning av lukten själv - än curry. Även om buljong kanske inte är så specifikt…
OK, jag förstår. Men det finns ändå en tydlig röd-/orangeton där som jag inte kan tänka mig beror på din kamera. Enligt mina observationer tenderar pepparriskan också vara snäppet ljusare i skivorna och kontrastera mer mot hatten.
Nix. Jag bröt isär en och la tungan mot brottet där mjölksaften trängde fram det första jag gjorde. Sen tuggade jag på en bit. Smakade bara svamp.
Det är väl inte så viktigt egentligen, blir bara så irriterad på att jag inte ens lyckas bestämma de svampar jag kunde när jag brukade plocka förr i tiden. Det är tydkligen inte som att cykla. ;-)
Jo, jag vet. Det är att jag inte lyckas bestämma en enda svamp mer än kantereller som gör mig nojig. Är inte ens säker på tegelkremlan jag postade i en annan tråd. Men god var den ivf, för den åt jag upp! ;-)
Jo, fårticka har jag faktiskt lyckats med också. Och rödgul taggsvamp, jätteröksvamp och rödgul trumpet som jag hittade några små igår. Men sen är det stopp!
Såg att du glömt ladda upp bild på kremlan i tegelkremletråden.
Jag är inte så förtjust i att stoppa i mig svampar som jag inte kan artbestämma, men visst, vet man att det är en kremla eller riska så kan man ju i alla fall ta en smakbit. Själv är jag mycket dålig på kremlor - men förtvivlar icke! Tycker det är kul varje gång man lär sig en ny svamp, och flera av de godare matsvamparna hör inte heller till de svårare i mitt tycke.
Jag förväxlade pepparriskor och kamferriskor en del innan jag kunde skilja dem åt, så det är inget märkligt alls tycker jag.
God svamplycka - och hoppas du hittar pepparriskor!
Fredrik - nej, jag tycker inte heller om det, men just kremlor… Tack för påstötningen om kremmelbilden. Gjorde väl nåt galet när jag skulle ladda upp den. Lite ovanliga funktioner här.
Beträffande riskan, jo, så skulle det ju kunna vara att jag inte uppfattar doften. Jag vet att jag kände den doften förr, men det kan ju ha ändrats med åldern. Min alltså, inte svampens. ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.