0 437 visningar

14 svar

Smaklös pepparriska?

mumrik

11 aug 2012 kl. 16:48

Är ute i skogen och skulle plocka vad jag trodde var små fina pepparriskor, men de smakar ingenting. Vad kan det då vara? Vit mjölksaft.

Bild kommer när jag kommer hem. Lyckas inte ladda upp från mobilen.

0

mumrik

11 aug 2012 kl. 20:02

Här kommer bilden.

0

Boman

11 aug 2012 kl. 20:32

http://svampguiden.com/art/visa/lactarius_camphoratus

Den kanske? Hittade en del sådana igår.

0

Tony

11 aug 2012 kl. 20:55

Kan vara Kamferiska??

0

mumrik

11 aug 2012 kl. 21:07

Tror inte det. Den hade ingen speciell doft heller. Kamferriskan ska väl bli skarp efter ett tag också? Jag gick och tuggade på en bit länge och väl - ingenting.

0

Fredrik S.

11 aug 2012 kl. 21:08

Ja, solklara kamferriskor/curryriskor tycker jag. Pepparriskorna är mer pepparkaksbruna. Tycker för övrigt att lukten på kamferriskorna är väldigt särpräglad.

0

Fredrik S.

11 aug 2012 kl. 21:13

Ingen smak/lukt? Kanske inte lika solklart då... Men de ser fortfarande ut som kamferriskor.

0

mumrik

11 aug 2012 kl. 21:24

Nja, något luktade de väl. Svamp, typ. :-D Men inte luktade de curry eller kamfer inte. Tyckte inte mjölksaften var vattnig heller, som den beskrivs.

Färgen var nog lite mörkare och mer mättat brun och inte fullt så rödtonad i verkligheten. Mobilbild.

0

Fredrik S.

11 aug 2012 kl. 21:53

Det jag föreställer mig är att du kanske tog en smakbit utan att få med något (eller mycket lite) utav den vita vätskan (?). Tycker buljong är en bättre beskrivning av lukten själv - än curry. Även om buljong kanske inte är så specifikt…

OK, jag förstår. Men det finns ändå en tydlig röd-/orangeton där som jag inte kan tänka mig beror på din kamera. Enligt mina observationer tenderar pepparriskan också vara snäppet ljusare i skivorna och kontrastera mer mot hatten.

0

mumrik

11 aug 2012 kl. 23:36

Nix. Jag bröt isär en och la tungan mot brottet där mjölksaften trängde fram det första jag gjorde. Sen tuggade jag på en bit. Smakade bara svamp.

Det är väl inte så viktigt egentligen, blir bara så irriterad på att jag inte ens lyckas bestämma de svampar jag kunde när jag brukade plocka förr i tiden. Det är tydkligen inte som att cykla. ;-)

0

Fredrik S.

12 aug 2012 kl. 13:49

Pepparriskor är det i alla fall inte, och det visste du ju. Ta det lugnt, du hittar dem säkert!

0

mumrik

12 aug 2012 kl. 14:32

Jo, jag vet. Det är att jag inte lyckas bestämma en enda svamp mer än kantereller som gör mig nojig. Är inte ens säker på tegelkremlan jag postade i en annan tråd. Men god var den ivf, för den åt jag upp! ;-)

Jo, fårticka har jag faktiskt lyckats med också. Och rödgul taggsvamp, jätteröksvamp och rödgul trumpet som jag hittade några små igår. Men sen är det stopp!

0

Fredrik S.

12 aug 2012 kl. 17:53

Såg att du glömt ladda upp bild på kremlan i tegelkremletråden.

Jag är inte så förtjust i att stoppa i mig svampar som jag inte kan artbestämma, men visst, vet man att det är en kremla eller riska så kan man ju i alla fall ta en smakbit. Själv är jag mycket dålig på kremlor - men förtvivlar icke! Tycker det är kul varje gång man lär sig en ny svamp, och flera av de godare matsvamparna hör inte heller till de svårare i mitt tycke.

Jag förväxlade pepparriskor och kamferriskor en del innan jag kunde skilja dem åt, så det är inget märkligt alls tycker jag.

God svamplycka - och hoppas du hittar pepparriskor!

0

Boman

12 aug 2012 kl. 21:24

Min länk är till Kamferriska, de ser verkligen ut som sådana.
Visade en kompis precis likadana i fredags. Kanske har de urvattnats med allt regnande. Eller så känner du inte doften bara.

0

mumrik

12 aug 2012 kl. 21:44

Fredrik - nej, jag tycker inte heller om det, men just kremlor… Tack för påstötningen om kremmelbilden. Gjorde väl nåt galet när jag skulle ladda upp den. Lite ovanliga funktioner här.

Beträffande riskan, jo, så skulle det ju kunna vara att jag inte uppfattar doften. Jag vet att jag kände den doften förr, men det kan ju ha ändrats med åldern. Min alltså, inte svampens. ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone