Hej alla svamptokar!
Befinner mig utanför Köping. Va ute en timma och hittade en Ica-påse med gula kantareller, taggsvamp och lite sopp. Underbart, säsongen är i högfart!
Hittade dock denhär “vita” svampen. Har aldrig sett något liknande. Tankarna gick åt blek kantarell, men hatten är inte “svängd”/ihoprullad på någon av dessa. De är även vita, i stil med bleka taggsvampens färg. Det va ett gäng sånahär svampar mitt i barrskogen. Ungefär 7 cm höga och hattdiameter ca 4-5 cm, precis som hos en kantarell.
Skivorna “går ihop med stammen” och samtliga hattar va “gropig inåt”.
Se även mönstret, “prickmöntret” ovansida hatt.
Har googlat en timma nu utan resultat… Vad tror ni?
artbestämningshjälp vit/ljus svamp
Hej!
Ja, de blev lite torra av att ligga i bilen :) Men jag tror inte att det är kantareller, vågar påstå att jag ändå har lite koll på kantareller….
Tillägg i beskrivning: Ingen kantarelldoft. Den doftade “svagt svamp”, alltså lite skog och aningen champion (som man köper på typ Ica).
Tusen tack för era svar!
Det är ingen ametisk kantarell, kikade på olika bilder och jämförde. Dock tror jag på häggtrattskivling!
Det ser precis ut som en sådan….
Va kul att ni kunde hjälpa mig!
Är det någon med andra bud får ni gärna spinna vidare :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.