0 309 visningar

11 svar

Tegelkremla?

mumrik

11 aug 2012 kl. 23:03

Det här är väl ändå tegelkremla? Jag känner mig helt hopplös.

0

mumrik

12 aug 2012 kl. 21:39

Men vad… vart tog bilden vägen nu då? Nytt försök!

0

SvenD

12 aug 2012 kl. 22:01

Tycker inte de ser ut som tegelkremlor! Snarare bleknande björkkremlor (Utom den längst till vänster!).

0

Mickeleh

12 aug 2012 kl. 22:02

Ser ut som kantkremlor utom den längst upp till vänster…

0

Irene A

12 aug 2012 kl. 22:07

Det kan nog vara tegelkremlor om hattfärgen är mer orange i verkligheten än på bilden. De borde i alla fall ha svartnat vid det här laget om det är såna..

0

mumrik

12 aug 2012 kl. 22:09

Jasa? Klart jag skulle ha fel igen.:-(
Lyckas inte hitta nån björkkremla dock. Har den något annat namn också?

Färgen är tyvärr lite off igen. Den rosa anstrykningen är mobilens idé. Och den röda svampen hade jag tänkt skära bort men glömde!

0

mumrik

12 aug 2012 kl. 22:12

Irene - jo, det rosa är kamerans tilltag. Den är inget vidare på rödtoner. Som lite matt apelsin skulle jag säga, gammalt apelsinskal.

De grånade kraftigt direkt vid kontakt med den varma stekpannan, blev nästan svarta till slut. Är det typiskt för tegelkremla?

0

SvenD

12 aug 2012 kl. 22:33

Björkkremlan heter Russula depallens men jag tror Irene (som vanligt) har rätt efter din beskrivning att döma. Fotograferade dessa på bilden i fjor.

0

mumrik

12 aug 2012 kl. 23:19

Aha! Hittade den nu i Ryman-Homåsen och Nylén som bleknande björkkremla. Det står “smak måttligt skarp, ibland nästan mild” - men jag har ju börjat ifrågasätta mitt smak- och luktsinne så...

Jag tycker färgen på dina ser ut som färgen på mina, men jag litar inte på mina egna ögon.

0

Fredrik S.

13 aug 2012 kl. 17:04

Mycket fin bild, Sven!

0

Michael Krikorev

13 aug 2012 kl. 22:28

De flesta ser ut att kunna vara tegelkremlor, utom den röda uppe till vänster. Och den i mitten som har foten närmast nederkanten av bilden kan möjligen vara storkremla (foten ej missfärgad som hos de andra, samt något avvikande färg. Möjligen också den ovanför med släta vita foten).

Vanskligt att bestämma efter bilden, men jag tror du har minst 3 arter i den kremlehögen.

0

mumrik

14 aug 2012 kl. 00:27

Jaså? Jag som tyckte de var så lika. Nu måste jag läsa på lite om storkremla.

Ja alltså, den röda skulla inte ha varit med på bilden. Det var ett misstag att jag glömde att beskära bilden som jag tänkt.

Tack för alla förslag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone