Lite spännande svampar idag när vi vandrade runt sjön Gömmaren i Huddinge. Vi såg massor av Orange Taggsvamp bla. Här kan man även hitta Grå Kantarell och Kruskantarell lite senare i höst. Blek Mössmurkling hittade vi dag samt en skum variant av Ostronmussling (tror vi) och Kandelabersvamp.
Fina bilder!
Kruskantarellen är ju ibland riktigt vanlig i Stockholm, men stämmer det verkligen att du har grå kantarell där kring Gömmaren?
Om det dyker upp fina exemplar i höst får du gärna kontakta mig. Skulle gärna vilja fota den på växtplatsen. Den är extremt ovanlig i Stockholmstrakten vad jag vet, och i Artportalen finns bara 5 rapporter inrapporterat tidigare:
http://artportalen.se/plants/uttag_obslista.asp?art=477&art_leaf=True&lankod=01
Det finns en hel del äldre rapporter, bl.a. från Djurgården i Stockholm, men inte många från senare tid.
Tack Michael!
Jag har hittat Grå kantarell 2 gånger i Storstockholm. Första gången ute på Ingarö med min Morfar, 1967. Andra gången Huddinge i oktober 2010. Av olika skäl så lade jag inte in den i artportalen eftersom jag inte kommer ihåg datumet?? Jag vet att jag ringde Richard Vestin och påpekade detta med fyndet. Förra året hittade RV det vet jag. Men andra svampkompisar, trovärdiga och oberoende av varandra har berätta att de hittat i naturreservatet Gömmaren. Jag skall kolla min lokal i höst samt ta några turer i runt omkring Gömmaren :-) Du får ett mail om jag ser skymten av Grå Kantarell!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.