Här kommer några tyvärr oskarpa bilder på en märklig, som jag tyckte i alla fall, blomma som jag fann i mossig granskog
näst sista veckan i juli månad
det fanns bara denna och bladen vid stjälken var vackert vattrade i olika gröna nyanser
nån som har ett namn på den?
foto: Bo E-son
serie 2
fråga om fjäril
torsdagen 9 augusti fick jag möjlighet att fota denna fjäril
miljön var hasselbestånd i betesmark vid södra hjälmarstranden strax öster om Örebro
Har fått ett par förslag på vad den heter men vore kul att höra vad naturexpertis på forumet säger
foto: Bo E-son
har googlat på den och det är nog inget att tveka om
förmodligen en variabel art som enligt google ofta har rosafärgade blommor och lite bredare blad än mitt fynd
tack för tipset
fjärilen blir jag inte klok på
både den pärlemorfjärilen och det tidigare förslaget bergsfjäril ser i mina ögon ut som min bild
men någon bergsfjäril finns inte på google
så vete katten om det inte kan vara olika namn på samma fjäril ?
Jodå Jan A
jag tycker den ser ut precis som pärlemorfjärilen
det jag undrar över är vad bergsfjäril är för något och om dfet möjligen kan vara ett dialektalt namn på samma art eftersom de bilder som visats för mig på den oxå visar en fjäril som ser ut exakt som på min bild
här har ju ofta diskuterats folkiga namn på kantareller så varför kan det inte va likadant med fjärilar….
När det gäller orkidéer i släktet Dactylorhiza där Jungfru Marie Nycklar ingår är ett svårt och snårigt släkte… men jag tycker dina bilder visar klockrena blad till just Jungfru Marie Nycklar :) Namnet “Bergfjäril” har jag aldrig hört - troligen, som du säger ett lokalt/folkligt namn på silverstreckad pärlemorfjäril.
Vad konstigt det blev. Svarade på din fråga om blomma och fjäril. Sen blev det en massa tjafs. Märkligt.
I alla fall, vi kör väl vidare på detta forum, som jag tycker är fantastiskt. Tack Micke Krikorev!
Det dök upp en annan Mikael som frågade om kurser i Gbg-området. För att lite särskilja oss kommer jag att kalla mig Mikael Västergötland i fortsättningen.
F ö tack för era stora kunskaper som ni delar med er av!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.