0 479 visningar

21 svar

Två nya arter i hundskogen

Jan A, Uppsala

13 aug 2012 kl. 19:55

Idag hade jag två hundar att rasta; en 11-13.30 och en 15.30-18, Jag blev nog mest välrastad, men orkade hitta en ny, snygg och rolig hemskogsart under vardera passet!
Den första får jag till brandticka, lågt på en rätt klen tallhögstubbe i kärrkant. Vad sägs?
På stubben finns också klibbtickor t.h. och något annat t.v.  Ska kolla bättre en lugnare dag…

0

Jan A, Uppsala

13 aug 2012 kl. 19:59

På eftermiddagspasset mötte vi (minst) två lekande rävungar som jagade varann på en stig. Sen hittade jag nåt som verkar vara raggtaggsvamp i olika stadier.  En stor ring har just i år nått upp på stigen där den är lättare att upptäcka.  Utebilderna dåliga, men jag skyller på hunden.;)
Vi såg mycket annat också, mindre märkvärdigt, bl.a. rödgul och svart trumpet och trattkantarell, en del redan uppätet!

0

Irene A

14 aug 2012 kl. 07:53

Är det verkligen raggtaggsvamp det där? Jag tycker inte att den ser så pälshårig ut, mera småknölig och flikig - som jag tror att t.ex. Hydnellum cumulatum kan vara..

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2012 kl. 09:32

Tack för kommentar Irene!  Jag undrade också över utseendet. När jag först såg ringen - på avstånd - tänkte jag ”aha, luddticka här också.” 
Den frk jag tog hem och fotade på papper väger 95 g (med lite jord och sånt kvar), är 9 cm på längden och 5 cm djup/hög till ”benbrottet”.  H,cumulatum och scrobiculatum är, vad jag vet (och sett), betydligt klenare byggda.
Det finns c ngt tjugotal frk på lokalen/i mycelet, många välväxta, många unga, så jag har goda möjligheter att spara mycket material.
Om hunden (och kanske ffa jag) orkar blir det ett besök också idag, med förhoppningsvis bättre bilder.  Jag är mycket tacksam för fler kommentarer.

0

Irene A

14 aug 2012 kl. 10:26

Det är något skumt med beskrivningarna/tolkningarna av cumulatum. Maas Geesteranus beskrev den som en liten art, med hattar på bara 2-3 cm, men i originalbeskrivningen är hatten 3-9 cm bred och foten 2-4 cm hög, inbäddad medd förnarester.
Ingen verkar vara på det klara med vad scrobiculatum är för en..

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2012 kl. 21:31

Jag har varit där och tagit flera bilder och kollekt. Det finns c 70 frk i storlekar ner till några få mm. De ser dessutom mycket olika ut. Orkar inte mer i kväll än att visa en översiktsbild!

0

Hydnellum Cumulatum

Elisabeth Jansson

15 aug 2012 kl. 12:06

Hej!
Så här såg mina H.Cumulatum ut inte typiska på de bilder som man sett på nätet om de varit rätt artbestämda.
Mina svampar är skickade till Eefs Arnolds för artbestämning han skrev så här om sporerna
They are very small (4-5 x 3,5-4 um) and have conical spines. They confirm my idea on the basis of your photographs that it is Hydnellum cumulatum, a species only recently recognized in Sweden
Du kan ju använda mina bilder och jämföra med ditt material.
Kanhända så blir vissa av svamparna cumulus liknande som äldre. De satt i kanten på en stig där det finns både tall och gran.

Hydellum cumulatus

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

15 aug 2012 kl. 12:23

Kul med dina bilder Elisabeth - men de liknar inte mina svampar. Här kommer några gårdagskvällsbilder på en del av mina frk, först på stigen, sedan mossigare…

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

15 aug 2012 kl. 12:24

Några till…

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

15 aug 2012 kl. 12:26

Och så några kuvösbilder på den stora, först skördade. Sista bilden visar hattytan.
Jag undrar verkligen vem den är!

0

Hydnellum sp

Elisabeth Jansson

15 aug 2012 kl. 12:36

Hej igen!
De påminner om en svamp som min komis och jag hittade förra året,jag hittar inte bilderna nu och jag tror att jag lade in dem på guiden, Jag fick i alla fall inget namn på den.
Svampen är ju väldigt kompakt och näst intill sammetslen eller med utstickande skrovlig yta. Jag undrade om det kunde vara H scrobiculatum men det äe som Irene säger att det är inte ordentligt utrett.
Jag ska leta mer efter mina bilder annars så kanske den har kommit upp i år igen,jag ska dit och kolla senare i höst.

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

15 aug 2012 kl. 12:43

Mina ser verkligen ut att vara två vittskilda arter (har skördat av båda typerna), men jag tror säkert de kommer från samma mycel. Ska bli kul att se dina, liknande!

0

Hydnellum sp

Irene A

15 aug 2012 kl. 13:38

Jan, du har väl provsmakat dem..?

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

15 aug 2012 kl. 15:34

Smakar tämligen ätligt, möjligen aningen kärvt! Men jag har bara smakat de skördade. Får väl prova nån av de unga och vackra vid nästa besök…

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

15 aug 2012 kl. 16:05

Så här ser den stora ut kluven. Ska nog skiva den för enkel torkning…

0

Hydnellum sp

EG

15 aug 2012 kl. 17:55

Okunnig som jag är hade jag gissat på 2 arter
Zontaggsvampar samt torra dropptaggsvampar
Vild gissning

0

Hydnellum sp

Elisabeth Jansson

15 aug 2012 kl. 21:18

De svamparna som är till höger på översiktsbilden och som är längst ner på tråden är de kompakta eller tunna i hatten?
Där kan man ju se en vit rand och senare brunt inuti,låt några sådana sitta kvar och kolla om de utvecklas som de andra när de blir äldre.
Är de tunna i hatten så är det två mycel med två olika arter.
De trivs ju tillsammans så det är inget konstigt.

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

23 aug 2012 kl. 22:56

Fredagen den 17 var lille Astor och jag ute och hälsade på korktaggarna. Och visst är alla av samma art, det kan jag svära på...
Några bilder:

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

23 aug 2012 kl. 22:59

Och så ännu några fredagsbilder: (idag var vi där med Inca och tittade och tog nya bilder, men dem orkar jag inte plocka fram nu…) :

0

Hydnellum sp

Elisabeth Jansson

23 aug 2012 kl. 23:06

Är det vätska i dem så det är dropptaggsvampar? Om inte så är det den sorten som min kompis hade lagt ut på guiden fast de var gamla det var ingen som kunde namnge dem.
Jag ska ge mig iväg nästa vecka och leta efter mina det är långt att gå utmed en mosse och ute på mossen finns en “Ö” där växte det mycket förra året och utmed mosskanten det finns nästan bara tall där.
Hur små i cm var de när de var kompakta? Vilka träd finns det både tall och gran?

0

Hydnellum sp

Jan A, Uppsala

24 aug 2012 kl. 08:10

I går torsdag, 6 dagar efter att de förra bilderna togs, såg gänget ”ganska” annorlunda ut, lysande och vackert rödbrunvioletta och zonerade!  Ännu ett ex skördades…
Gran, tall och en finns inom nära mykorrhiza-avstånd, i ”tillräcklig närhet” också asp och björk. 
Har aldrig tidigare sett/iakttagit en sådan förändring…

0

Hydnellum sp

"JAS" Helsingborg

24 aug 2012 kl. 08:52

Jag tycker att den mer och mer börjar likna Hydnellum concrescens, Zontaggsvamp men jag har ingen bra koll på dessa taggsvampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone