Jag undrar om svamparna jag har bifogat är Karl-Johan eller någon annan ätbar svamp? Undersidan på hatten är gul och har små täta sporer men över sporerna är det ett tunt vitt lager som går att dra av, som på Champinjoner den luktar som Champinjoner också. Stumpen är vit och inte så tjock. Tacksam för alla svar!
Karl-Johan
Det är smorsopp, inte ens på dina dåliga bilder kan man missa den.
Den luktar smör, Champinjonlukten är åt anis hållet.Den är en god matsvamp,
man drar bort ganska lätt den klibbiga hatthuden.Jag älskar den och tycker att den är superb med laxfiskar.Ingen bland svamp.En dålig anrättning kan förstöra de läckraste svampar
Genom dimmorna kan man kanske ana smörsoppar. Undersidan av hatten har PORER, vilka innehåller SPORER som man ej kan se med blotta ögat. Stumpen var en ny benämning. Andra felaktiga benämningar är stammen, stjälken, skaftet, men den korrekta är FOTEN. Det vita lagret är det inre hyllet som bildar ring.
..och för att rätta Hans V E - soppar har RÖR inte porer. Tickor har porer. Daniela - på bilden är en smörsopp. Dra bort den klibbiga hatthuden. (Du blir brun om fingrarna men det fixas exempelvis med citronsaft och nagelborste). Under hatten sitter ett gult rörlager, köttet vitt. En mycket god matsvamp som du kan finna i stora mängder, passar utmärkt som blandsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.