0 908 visningar

12 svar

Karl-Johan?

Daniela

11 sep 2006 kl. 18:11

Jag undrar om svamparna jag har bifogat är Karl-Johan eller någon annan ätbar svamp? Undersidan på hatten är gul och har små täta sporer men över sporerna är det ett tunt vitt lager som går att dra av, som på Champinjoner den luktar som Champinjoner också. Stumpen är vit och inte så tjock. Tacksam för alla svar!

Karl-Johan

0

Svampnörden

11 sep 2006 kl. 18:23

Ja är det en sopp så är den med största sannolikhet ätlig och är den inte god så får du som mest lite ont i magen.

Smörsopp gissar jag på!
Fler bud?

0

Stella

11 sep 2006 kl. 18:24

Oj, vilka suddiga bilder, men jag är ändå rätt övertygad om att det är smörsopp du har. Helt OK matsvamp i det formatet, enligt vissa, men jag själv låter den stå kvar. Kallade den för snigelsvamp när jag var liten så jag har lite svårt för konsistensen…

0

Daniela

11 sep 2006 kl. 18:27

Jag vet… Min webb är dålig. Den är ganska klibbig.

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 18:27

Suddig smörsopp utan tvekan!

God matsvamp tycker jag, bara man står ut med att grisa ned sig lite i skogen.
Hatthuden ska av och då blir man brun om fingrarna.
Se upp…

0

Andreas

11 sep 2006 kl. 19:33

Oj! Du måste försöka ta bättre bilder. Även om webcamen är dålig borde skärpan kunna bli bättre!

0

Franco Matli

11 sep 2006 kl. 20:28

Det är smorsopp, inte ens på dina dåliga bilder kan man missa den.
Den luktar smör, Champinjonlukten är åt anis hållet.Den är en god matsvamp,
man drar bort ganska lätt den klibbiga hatthuden.Jag älskar den och tycker att den är superb med laxfiskar.Ingen bland svamp.En dålig anrättning kan förstöra de läckraste svampar

0

Hans v E

11 sep 2006 kl. 20:47

Genom dimmorna kan man kanske ana smörsoppar. Undersidan av hatten har PORER, vilka innehåller SPORER som man ej kan se med blotta ögat. Stumpen var en ny benämning. Andra felaktiga benämningar är stammen, stjälken, skaftet, men den korrekta är FOTEN. Det vita lagret är det inre hyllet som bildar ring.

0

Annika Eriksson

11 sep 2006 kl. 21:15

..och för att rätta Hans V E - soppar har RÖR inte porer. Tickor har porer. Daniela - på bilden är en smörsopp. Dra bort den klibbiga hatthuden. (Du blir brun om fingrarna men det fixas exempelvis med citronsaft och nagelborste). Under hatten sitter ett gult rörlager, köttet vitt. En mycket god matsvamp som du kan finna i stora mängder, passar utmärkt som blandsvamp.

0

Eva Björnström

11 sep 2006 kl. 21:57

Ja helt klart små söta smörsopp!!
Mycket god svamp. Den växer med tall. Tänk efter var du plockade den. Lite kladdigt att ta bort hatthuden men börja från kanterna och dra mot mitten av hatten så brukar det lossna.  Gör det i skogen innan du lägger i korgen.

0

Birgitta D

11 sep 2006 kl. 22:20

Fast du blir svart på fingrarna. Hjälper inte mig med citron i alla fall. Men vad gör det. Snart kommer vintern så tills dess får vi väl ha händer och naglar kortklippta och utan nagellack.

0

Hans v E

13 sep 2006 kl. 10:11

Tickor OCH soppar har porer, vilka också kallas rör.

0

Ang hatthuden

Fia A

13 sep 2006 kl. 10:19

Jag har tillagat smörsopp utan att ta bort hatthuden. Det gick alldeles finfint. Först blev det geggigt och slemmigt, men när vätskan kokat bort/in gick det bra att steka. Smakade gott, och jag lever och har hälsan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone