0 412 visningar

11 svar

Bland violgubbarna finns

Lena M

14 aug 2012 kl. 12:20

två arter av fingersvampar, någon som vågar sig på en gissning om vad det är för några.
1. Den mindre i smutsgult växer i häxring, mild doft / smak.

2.Den andra är betydligt större, ljus beigevit, doftlös men har en smak som jag inte kan beskriva, inte speciellt god .

Strax bredvid fanns också mycket dofttaggsvampar, kanske jag måste färga lite garn i.a.f.

smutsgul fingersvamp

0

Lena M

14 aug 2012 kl. 12:25

Fingersvamp nr. 2, den större ljusa ser ut så här.

Ljus, stor fingersvamp

0

Bo E

14 aug 2012 kl. 12:29

Den större fingersvampen ser ut att skifta i blåaktiga nyanser
förr när de gula fingersvamparna rekommenderades fick man även lära sig att de som skiftar i blå eller gröna nyanser är oätliga
det är inte så konstigt då om du upplever den som lite obehaglig

numera verkar all expertis avråda från förtäring av fingersvamp överhuvudtaget

0

Bo E

14 aug 2012 kl. 12:31

jaså då hade jag kanske fel
trodde det var nr två som var blåaktig
denna ser ju rent vit ut ?

men som sagt - numera anses väl all fingersvamp oätlig

0

Lena M

14 aug 2012 kl. 12:31

Jag tänker inte äta dem bara nyfiken på namnet !

0

Irene A

14 aug 2012 kl. 13:23

Bara ett par vilda gissningar:
den första kanske gultoppig fingersvamp,
den andra ev. blek fingersvamp, Ramaria mairei (tidigare benämnd pallida). Den kan ha en svag lila ton i fingerspetsarna.

0

Lena M

14 aug 2012 kl. 13:41

Tack för förslag, skall kolla karaktärerna i böcker.
Tänk om någon kunde namge denna också som kom i min väg i morse, jag har inte så mkt. kunskap om rovfåglar.
Zoomad bild från bilen !

rovfågel

0

Mattias Roos

14 aug 2012 kl. 18:51

Ser ut som en vanlig ormvråk. Lite krångligt att säga efter den bilden.

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2012 kl. 20:42

Så här såg mina gultoppar ut förra hösten. (De två första…)
http://svampguiden.com/forum/visa/207178

0

Elisabeth Jansson

14 aug 2012 kl. 21:29

Hej!
Jag håller med Irene om båda fingersvamparna Ramaria.
Gultoppig fingersvamp R.testaceoflava är väldigt lätt att artbestämma särskilt om den är färsk.
Man skrapar lite på foten och vid grenarna och efter en stund så blir svampen alldeles lilasvart.
Om den inte reagerar så kan det vara R.spinnulosa taggfingersvamp den är inte gultoppig och ingen reaktion.
Latinet är lätt att lära sig testa=testa ceo=? flava=gul

0

Lena M

15 aug 2012 kl. 07:04

Tack för hjälpen med artbestämningen av fingersvamparna och fågeln som med stor sannolikhet var en ormvråk. Den var ju inte speciellt samarbetsvillig, kul ändå att jag lyckats fånga den på bild.

0

Jan A, Uppsala

15 aug 2012 kl. 09:05

Titta på mina gultoppbilder Lena, innan du tror att din fingersvamp är artbestämd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone