två arter av fingersvampar, någon som vågar sig på en gissning om vad det är för några.
1. Den mindre i smutsgult växer i häxring, mild doft / smak.
2.Den andra är betydligt större, ljus beigevit, doftlös men har en smak som jag inte kan beskriva, inte speciellt god .
Strax bredvid fanns också mycket dofttaggsvampar, kanske jag måste färga lite garn i.a.f.
smutsgul fingersvamp
Den större fingersvampen ser ut att skifta i blåaktiga nyanser
förr när de gula fingersvamparna rekommenderades fick man även lära sig att de som skiftar i blå eller gröna nyanser är oätliga
det är inte så konstigt då om du upplever den som lite obehaglig
numera verkar all expertis avråda från förtäring av fingersvamp överhuvudtaget
Så här såg mina gultoppar ut förra hösten. (De två första…)
http://svampguiden.com/forum/visa/207178
Hej!
Jag håller med Irene om båda fingersvamparna Ramaria.
Gultoppig fingersvamp R.testaceoflava är väldigt lätt att artbestämma särskilt om den är färsk.
Man skrapar lite på foten och vid grenarna och efter en stund så blir svampen alldeles lilasvart.
Om den inte reagerar så kan det vara R.spinnulosa taggfingersvamp den är inte gultoppig och ingen reaktion.
Latinet är lätt att lära sig testa=testa ceo=? flava=gul
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.