0 918 visningar

43 svar

Svart trumpet

Yoshi

14 aug 2012 kl. 14:40

Har ni hittat svart trumpet än? Hur stora är de? Är de i plockstorlek än?

0

Mickeleh

14 aug 2012 kl. 15:05

Det är dags nu i mellanSverige…

0

Irene A

14 aug 2012 kl. 15:12

Hittade de första för en vecka sen (Västerbotten). De borde finnas platser söderut där de har kommit längre

3 cm bred och 4 cm hög

0

Yoshi

14 aug 2012 kl. 15:19

Bor i Sthlm och har bara sett pyttesmå i lördags. Växer de till sig snabbt månne?
Ska man åka dit och ta en titt igen?

0

Fredrik S.

14 aug 2012 kl. 15:47

Jag har inte hittat en enda ännu i år. Men jag hittade torra uppbökade trattkantareller utspridda i mossan igår!

0

Yoshi

14 aug 2012 kl. 15:56

Jag har inte sett en enda trattis. Inte några rödgula trumpeter heller. Även blomkålen lyser med sin frånvaro… :(

0

Helena A

14 aug 2012 kl. 16:35

Finns mycket ojämnt här i Malmköping Sörmland. På en del ställen stora fina, på andra alldeles nyiuppkomna och ytterligare ställen är fortfarande tomma

0

Kjellin :)

14 aug 2012 kl. 18:43

Plockade 2 liter ST idag, blomkålen vill ha det varmt i juli. Inte själv sett än enda :( Samma sak med druvfingersvampen, nada!

0

Yoshi

14 aug 2012 kl. 23:04

Ska man inte akta sig för all fingersvamp? Läste det i en annan tråd.
2 liter är ju bra! Då ska jag ge mig ut till den skogen imorgon kväll. Förrådet har sinat obehagligt mycket med tanke på den goda smaken.

0

Lena M

15 aug 2012 kl. 07:06

Här i Gästrikland finns bara små ex. av den svarta trumpeten liksom rödgula och enstaka trattkantareller, men snart så.

0

Yoshi

16 aug 2012 kl. 10:12

Hittade ett fält med massor igår. Plockade en halvliter av de största. Rätt små fortfarande och väldigt ljust brungråa. Behövs mer regn verkligen.

0

Boman,utanför Sthlm

16 aug 2012 kl. 10:18

Gott om svarta trumpeter hos oss, både smått och stort på en del håll, på andra, säkra ställen, inget

0

Yoshi

16 aug 2012 kl. 10:23

Jag måste tyvärr åka en bit för att komma till mitt trumpetställe. Har ingen bil. Önskar jag kunde kolla varje dag och se dem utvecklas.

0

Fredrik S.

16 aug 2012 kl. 14:11

Kul, Yoshi! Grattis.

Man bör kanske undvika gula fingersvampar därför att de är svåra att artbestämma och därför att det finns åtminstone nån giftig art. Till de enklare ska visst Kamfingersvamp och Druvfingersvamp höra, och de är matsvampar. Men jag har jag alltid mer eller mindre ignorerat fingersvampar, så jag har ingen uppfattning om dem utöver det.

0

dedi

16 aug 2012 kl. 14:54

Jag har plockat 3 liter svart trumpet i stockholm och såg massor med blomkålsvampar…

0

Yoshi

16 aug 2012 kl. 15:22

Schyst dedi!

Hittade en liten blomkål idag.
Hittade däremot enorma fält med kamfingersvamp. De kändes inte så stora än men mängden som fanns var grym. Bör man plocka dem? Är de inte löjligt svårrensade? Smakar de väldigt bra?

0

Kjellin :)

16 aug 2012 kl. 15:40

Där blev jag avis dedi :-)

Gick igenom 2 lokaler igår som brukar producera många, inte ett spår :(

Fantastisk matsvamp som många missar…

0

Yoshi

16 aug 2012 kl. 15:50

Tack Fredrik. S! :)

0

Yoshi

16 aug 2012 kl. 20:02

Nån som kan tillägga något om kamfingersvampen så att jag kan hålla ett vakande öga ifall de gror till sig. Har aldrig sett dem förr och blev förbluffad över mängden och antalet stationer.

0

mumrik

17 aug 2012 kl. 01:19

Rödgul trumpet finns massor av här (Uppsala) och de är stora redan. Plockade 35 liter idag och kanske 25 i förrgår. På samma ställe faktsikt.

0

Yoshi

17 aug 2012 kl. 09:50

LITER???! WOW! Jag tappar hakan eftersom jag aldrig har sett en.

Uppsala är ju inte överdrivet långt ifrån Sthlm. Kanske borde ta en tur under helgen? Tror du man hittar på vinst och förlust?

0

Pochahontas

17 aug 2012 kl. 13:11

På mina ställen runt Nyköping är de rödgula trumpeterna små och verkar inte ha brått att växa heller

0

mumrik

18 aug 2012 kl. 02:37

Det kanske är nåt skumt med skogen jag var i. Jag tipsade en svampplockande kompis om att de är klara tidigt i år och hon drog i väg till sitt favoritställe några mil norr om stan och där var de som knappnålar.

Faktum är att de första jag fann var som knappnålar de också. Det var vid en liten sankmark och jag märkte ut stället på GPSen i mobilen för att hitta tillbaks om några veckor. Men när jag kom till andra sidan kärret var de stora. Det finns nog 19 gånger så mycket att hämta runt samma lilla sankmark. Det tog aldrig slut liksom. Det värsta är att det tar mycket längre tid att rensa än att plocka. Håller på med det sista nu och det är inte roligt längre.

På bilden är medelstora. Fläckvis fanns det riktigt bautastora också.

0

mumrik

18 aug 2012 kl. 02:39

Ha ha!  Felslag. 10 gånger så mycket skulle det vara. Menade inte att göra en exakt uppskattning. :-D

0

mumrik

18 aug 2012 kl. 03:13

Yoshi, det växer där det är mer fuktigt. Kring såna här små våtmarker, plättar med gräs och sånt. Det är ivf nåt jag minns från förr.

Hittar du en samling så finns det garanterat flera. Det blir som en matta av dem nästan. Plockade en 10 liters hink på kanske 20 minuter - max. De är lätta att upptäcka när de är lite mindre för skaften lyser verkligen orange. Det är svårare att upptäcka lite större som man har på nära håll. Hattfärgen smälter in väldigt bra i miljön. Så det är vart att fixera punkt efter punkt med blickan. Det kan finnas en samling bara ett par meter bort som man inte ser när man svepar med blicken.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 08:27

Mumrik, det låter helt otroligt häftigt. Vi har planerat att åka till Uppsala idag för detta ändamål. Får se när karlsloken väl vaknar…

Förstår att rensningen inte är så kul. Ett par liter räcker för oss då vi inte har så mycket plats att förvara dem på.

Bilden är fin, man ser verkligen hur stora de är.

Hittar du även andra svampar? Vad mer ska man ha utkik efter?

0

mumrik

18 aug 2012 kl. 09:29

Nä, inte mycket. Jag har ju gått och blivit svampidiot efter min långa bortvaro från svamskogen. Inte för att jag var nån expert förut heller, men jag klarade liiite fler arter än jag gör nu.

Förutom trumpeterna fick jag med mig 5 liter kantareller (det är jättemycket för mig - jag har aldrig haft tur med dem), kanske en halvliter blandad taggsvamp och några fårtickor. Det var en MYCKET lyckad dag för mig, ska du veta.

Inte säkert du hittar bara för att du åker hit. De var ju inte klara på min kompis ställe. Mitt ställe är söder om stan, mot Stockholm alltså.

Beträffande förvaring kan du väl torka? Det verkar gå finfint, precis som sägs här. Har själv bara torkat trattisar förut och några småbitar av soppar nån gång.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 09:40

Vet hur det är. Känner mig som en pundare som söker efter sin nästa sil. Frenetisk och galen av lycka när jag hittar svamp. Det är väl nyhetens behag.
Ok, då kanske Uppsala är lite för långt bort om det inte är överdrivet frodiga skogar?

0

Andreas Gravheden

18 aug 2012 kl. 12:37

Plockade en full papperskasse av svart trumpet idag. Jag plockar i trakterna runt Lindesberg. Tyvärr så hittar jag ingen röd gul trumpet fast jag söker med ljus och lykta.
En hel del av den svarta trumpeten har blivit ljusbrun men det ska väll funka ändå.
//Gravis

0

mumrik

18 aug 2012 kl. 15:32

Grattis! Svart trumpet hoppas jag också på i år, för det har jag aldrig haft nån större tur med så det vore kul.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 16:19

Åh jäklar!

Det blev ca en liter av dem idag men de är rätt små alltså.

0

KSW

23 aug 2012 kl. 22:43

Lyfter tråden.
Någon som vet hur det är runt Katrineholm / Flen just nu?

0

mumrik

23 aug 2012 kl. 22:47

Svarta?

0

Yoshi

23 aug 2012 kl. 23:10

Svarta här! Rätt ok mängde i semi-vuxen stadie

0

Kjellin:)

24 aug 2012 kl. 07:26

15 liter igår! Stora & fina 😃👍

0

Stina Nordsjælland

24 aug 2012 kl. 14:03

Hej Mumrik.
Det är visst inte svart trumpet som du har plockat.
För mig att se är det rödgul trumpetsvamp, som inte hunnit växa sig riktigt stora ännu.  Växtplatsen tyder också på detta.

0

mumrik

24 aug 2012 kl. 15:30

Jag vet att det är rödgul trumpet. Tråden halkade in på dem ett tag då Yoshi skrev att hon(?) inte hittat några. Det börjar lite högre upp än där bilden var infogad. Men tack ändå. :-)

0

Stina Nordsjælland

24 aug 2012 kl. 18:33

Hej Mumrik.
Det hade jag inte sett, men så är allt ju bra. Jag tyckte bara att det vore synd om du tog fel. Personligen menar jag att rödgul trumpet är minst lika bra som den svarta, så det var ju inte någon anledning att ha synd om dig förstås.

0

mumrik

24 aug 2012 kl. 19:27

Jag tycker själv rödgul är väldigt lik kantarell i smaken. Gillar den skarpt! Det är lite synd om mig ändå för jag har aldrig hittat mycket svarta. Få se hur det går i år, för jag rör mig i andra skogar p.g.a. bilbrist.

0

Jimmy

24 aug 2012 kl. 21:15

Lätt 15 liter i onsdags i Huddingetrakten. Hade ett annat ställe men där har dom avverkat precis intill så dom verkar inte komma upp där längre :(

0

Linn

24 aug 2012 kl. 22:20

Hur är naturen där mycket Svart trumpetsvamp växer?

0

Elisabeth Jansson

24 aug 2012 kl. 22:54

Hos mig växer de i granskogen men det är på rikare mark där det finns grönsten i marken. Violgubbe trivs i samma marker.
Mitt bästa ställe för svart trumpet är skövlat av skogsmaskin,det är gallrat i skogen,jag tog bort massor med granris,får se om mycelet kan återhämta sig till nästa år,i år är det dåligt med dem här.
Ni har mer åt Sthlm,där de växer i mera “öppna marker”

0

mumrik

25 aug 2012 kl. 01:25

Förlåt en okunnig fråga, men vad är grönsten?

Minns förr att jag brukade hitta dem på små gräsplättar i skogen. Vet inte om det är vanligt eller om det var så just i den skogen.

0

Elisabeth Jansson

25 aug 2012 kl. 14:05

Grönsten är en sten som man kan se i dager som är svart eller åt det gröna hållet porös det finns mycket blåsippor och hassel och andra kalkkrävanne växter där den finns.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone