Kul, Yoshi! Grattis.
Man bör kanske undvika gula fingersvampar därför att de är svåra att artbestämma och därför att det finns åtminstone nån giftig art. Till de enklare ska visst Kamfingersvamp och Druvfingersvamp höra, och de är matsvampar. Men jag har jag alltid mer eller mindre ignorerat fingersvampar, så jag har ingen uppfattning om dem utöver det.
Det kanske är nåt skumt med skogen jag var i. Jag tipsade en svampplockande kompis om att de är klara tidigt i år och hon drog i väg till sitt favoritställe några mil norr om stan och där var de som knappnålar.
Faktum är att de första jag fann var som knappnålar de också. Det var vid en liten sankmark och jag märkte ut stället på GPSen i mobilen för att hitta tillbaks om några veckor. Men när jag kom till andra sidan kärret var de stora. Det finns nog 19 gånger så mycket att hämta runt samma lilla sankmark. Det tog aldrig slut liksom. Det värsta är att det tar mycket längre tid att rensa än att plocka. Håller på med det sista nu och det är inte roligt längre.
På bilden är medelstora. Fläckvis fanns det riktigt bautastora också.
Yoshi, det växer där det är mer fuktigt. Kring såna här små våtmarker, plättar med gräs och sånt. Det är ivf nåt jag minns från förr.
Hittar du en samling så finns det garanterat flera. Det blir som en matta av dem nästan. Plockade en 10 liters hink på kanske 20 minuter - max. De är lätta att upptäcka när de är lite mindre för skaften lyser verkligen orange. Det är svårare att upptäcka lite större som man har på nära håll. Hattfärgen smälter in väldigt bra i miljön. Så det är vart att fixera punkt efter punkt med blickan. Det kan finnas en samling bara ett par meter bort som man inte ser när man svepar med blicken.
Mumrik, det låter helt otroligt häftigt. Vi har planerat att åka till Uppsala idag för detta ändamål. Får se när karlsloken väl vaknar…
Förstår att rensningen inte är så kul. Ett par liter räcker för oss då vi inte har så mycket plats att förvara dem på.
Bilden är fin, man ser verkligen hur stora de är.
Hittar du även andra svampar? Vad mer ska man ha utkik efter?
Nä, inte mycket. Jag har ju gått och blivit svampidiot efter min långa bortvaro från svamskogen. Inte för att jag var nån expert förut heller, men jag klarade liiite fler arter än jag gör nu.
Förutom trumpeterna fick jag med mig 5 liter kantareller (det är jättemycket för mig - jag har aldrig haft tur med dem), kanske en halvliter blandad taggsvamp och några fårtickor. Det var en MYCKET lyckad dag för mig, ska du veta.
Inte säkert du hittar bara för att du åker hit. De var ju inte klara på min kompis ställe. Mitt ställe är söder om stan, mot Stockholm alltså.
Beträffande förvaring kan du väl torka? Det verkar gå finfint, precis som sägs här. Har själv bara torkat trattisar förut och några småbitar av soppar nån gång.
Plockade en full papperskasse av svart trumpet idag. Jag plockar i trakterna runt Lindesberg. Tyvärr så hittar jag ingen röd gul trumpet fast jag söker med ljus och lykta.
En hel del av den svarta trumpeten har blivit ljusbrun men det ska väll funka ändå.
//Gravis
Hos mig växer de i granskogen men det är på rikare mark där det finns grönsten i marken. Violgubbe trivs i samma marker.
Mitt bästa ställe för svart trumpet är skövlat av skogsmaskin,det är gallrat i skogen,jag tog bort massor med granris,får se om mycelet kan återhämta sig till nästa år,i år är det dåligt med dem här.
Ni har mer åt Sthlm,där de växer i mera “öppna marker”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.