Jag vet var det finns massor men inte i dina trakter tyvärr. Plockade flera liter idag i Sundvik /Skåne.
http://www.facebook.com/myxomyceten#!/photo.php?fbid=4003161050938&set=a.4003159570901.150990.1638457529&type=1&theater
Men är de söta som hallon? tyckte först det såg ut som björnbär :-)
Hur länge finns dessa och är de vanliga i skåne? Jag ska vara 5 dagar i Landskrona om drygt en vecka och om man inte behöver leta jättemycket för att hitta dem (mina kursdagar slutar inte förräns vid 17-tiden) så skulle det va spännande att smaka.
Zingo! Nej inte som hallon, lite syrliga/sura med en god arom snarare. Björnbär är jag mycket tvivlande på om man har ordentlig koll på men det har man så klart;) Vad jag menar är att jag har ett antal platser där jag brukar plocka dessa större och många gånger sötare bär en blåhallonen MEN jag stöter ofta på björnbär som aldrig är riktigt söta och goda hur mogna de än är, surare än blåhallon. Sylten jag har kokat på blåhallon kryddar jag med kanel, muskot, mums:). Jag skulle föreslå dig att bara ta dig lite norr över eller söderöver längst kustlinjen, skulle tro att det finns på många ställen där de går att finna. Lycka till. Björnhallonen är betydligt snällare än björnbär när det gäller taggar och ostyriga revor man kan ta i rankorna utan vidare om man så klart inte har alldeles för “kontorsaktiga” händer. Glömde säga att på “mitt” ställe är många i stadiet mogna ner till i blom så där kommer det att finnar bär att plocka i minst någon vecka till och så är det nog i Landskrona trakten oxå.
Zigo du kan maila mig i kväll om du vill;) skogens@algonet.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.