Det är inte några “vita kantareller”.
Jag tycker de liknar de svampar jag hittade tidigare i somras och trodde kunde vara Mjölskivlingar (Clitopilus prunulus) - och de är ätliga. Men du ska vänta på expertutlåtande, det finns nämligen giftiga förväxlingssvampar, och jag är INTE säker.
Om du lägger hattarna på ett vit papper kommer du att se röda sporer om några timmar på pappret, om det är mjölskivling dvs.. Mjölskivling luktar i det närmaste mjöl på gränsen till sperma medans kantareller har en mer aromatisk doft . Små vita svampar kan vara svåra att se skillnad på..
Ja, det ser ut att kunna vara mjölskivling, men för att bli helt säker gör som Mickeleh tipsar om, ta ett sporprov (ska vara rosa-rosabrunt) för att utesluta trattskivlingar (vita):
http://svampguiden.com/sporer.asp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.