0 1653 visningar

15 svar

Aspsopp och?

Yoshi

16 aug 2012 kl. 15:29

Vad har jag nu dragit hem?

Aspsopp antar jag att de orangeskallarna är men det andra? Är det nåt ätligt?

0

Mickeleh

16 aug 2012 kl. 15:38

Strävsoppar har namn efter dess värd.. Tror du har två tegelröda björksoppar (tegelsopp) och möjligen en rävsopp, och de andra ser ut som spindelskivlingar och det finns det några av,kanske gul spindelskivling ??

0

Yoshi

16 aug 2012 kl. 15:46

Mickeleh, du är min idol! :D

Sopparna skar jag precis upp. En av dem var angripen och de andra blev alldeles mörka efter att jag hade delat dem. Är det normalt?
Dessa är alltså mina första fina soppar jag har fått hem. Första gången nånsin som jag ska torka sopp så ursäkta dumma frågor…

Tog bort lite porlager men skar upp allt annat. Är det korrekt behandling?

De spindlingarna slängde jag. Antar att de är giftiga?

0

Mickeleh

16 aug 2012 kl. 16:02

De flesta Strävsoppar ändrar färg när dem blir angripna på något sätt , och dem kan dessutom ge problem med magen hos en del.. Viktigt att tillaga dem väl.. Dvs i mer än femton minuter… Skiva dem tunt, bara några millimeter om du ska torka den,och de kommer att bli blåsvata till blå beroende på vilken typ av strävsopp det är.. Om det är första gången du prövar en svamp ta bara en liten bit för att nästa gång ta en större för att undvika obehag.. Kan bara en bråkdel av eliten och har lika ofta fel som rätt, men för att lära sig rätt måste man ha fel :)

0

Jan A, Uppsala

16 aug 2012 kl. 16:14

Jag tycker att alla sopparna ser ut som aspsopp. Du får väl i forts kolla vilka träd som växer “i närheten” - som kan vara ganska långt bort…

0

Irene A

16 aug 2012 kl. 16:25

Yoshi, jag håller med Jan, jag tror också att alla är aspsopp. Eftersom du själv antog det, utgår jag ifrån att det fanns asp där..

0

Yoshi

16 aug 2012 kl. 16:39

Jag skulle inte ens kunna identifiera en asp under ed. Sorry.
Bildmässigt gjorde jag min antagelse men jag antar att det är vilket som när det kommer till ätlighet?

Ja Mickeleh, de blev blåsvarta. Ligger i svamptorken just nu. Tyvärr visste jag inte det där med nån mm. Skar dem i cmtjocka skivor. Går det ändå?

Tack alla ni för er hjälpsamhet!

0

Spindlingarna

Karl S

16 aug 2012 kl. 17:51

Dom spindlingar som du vist nog slängde är nog inte giftiga men knappast någon större läckerhet, Hade du tall i närheten? Jag tycker dom ser ut som något urblekta hedpindlingar (Cortinarius mucosus), men det beror lite på hur mycket rödstick du har i bilden. Annan möjlighet, och du inte hade tall, gulspindling (C. delibutus), men ovanligt grova i så fall.

Håller med om alla = aspsoppar.

0

Jan A, Uppsala

16 aug 2012 kl. 18:50

Visserligen är det “möjligt” att ibland identifiera ett träd e.d. efter den svamp som häckar på dess rötter, men jag tycker du Yoshi ska försöka lära dig våra vanligaste träd och buskar. Det finns bra litteratur att ta hjälp av. Har för mig att vi diskuterat detta tidigare här på Svampguiden. Ska kolla och återkomma - om du är intresserad…

0

Yoshi

16 aug 2012 kl. 19:59

Mycket!

Jag har bara så himla svårt att lära mig om naturen då båda mina föräldrar aldrig hade något intresse för det eller lärde mig sånt. Tycker det är hemskt svårt med buskar och träd helt ärligt talat.
Kan gran, tall och björk. Sen är det finito.

0

Spindlingarna

Yoshi

16 aug 2012 kl. 20:00

Karl, S. Mycket rödstick då de var ljusgula och jättefina i färgen. Märkte att det var lite rödstick.

0

Spindlingarna

Fredrik S.

16 aug 2012 kl. 22:46

Asp är trädet med de nästan runda och typiskt rasslande löven och grågrön stam.

0

Spindlingarna

Yoshi

17 aug 2012 kl. 10:04

Ahh, grågröna stammen undrade jag faktiskt vad det var.
Men du, när jag googlar aspträd får jag bilder på en massa träd med vit stam som björken. Har de vit stam först eller? Usch vad förvirrad jag blir här…

Det här hittade jag i aftonbladet. Det gör ju inte förvirringen bättre. Kan de bestämma sig? Tycker inte träden indikerar någonting om samma svamp växer med flera träd. Då är det ju onödigt att försöka spåra?

Björk hjärta Kantareller – och andra par som trivs tillsammans
Björk
Kantarell. Den vanliga gula kantarellen växer ofta, speciellt i Stockholmsområdet och i fjällen,
tillsammans med björk.
Lind
Blek kantarell.
Mandelriska.
Asp
Aspsopp.
Svart trumpetsvamp.
Ek
Svart trumpetsvamp. Denna omisskännliga kryddsvamp, svart och formad som en trumpet, växer tillsammans i stora fält – hittar du en, hittar du fler.
Mandelriska.
Blek kantarell. Ljusare och kraftigare än den vanliga kantarellen. Växer mest på sommaren och är snart på upphällningen.
Gran
Kantarell. I ung granskog kan du hitta mängder.
Blek taggsvamp. Trivs hellre i gammal granskog och är utmärkt att blanda upp
kantarellerna med.
Karljohan. Denna sopparnas konung kan du också hitta i mängder av i granskog – om det är ett karljohanår.
Mandelriska. Kan växa i granskog
– om det finns hassel i närheten. Denna läckerhet till svamp är stor och fast och har en fot lika hård som en vinkork. Blöder ymnigt av vit fruktsaft. Har du en gång lärt dig hur den ser ut tar du inte miste – och har du en gång smakat den vill du har mer.
Fårticka. Används i stället för tryffel i leverpastej – och kan paneras och stekas eller malas till färs, blandas med viltfärs och stekas som biffar. Trivs bäst i gammal granskog.
Hassel
Svart trumpetsvamp.
Mandelriska.
Blek kantarell.
Tall
Rödbrun stensopp, ”tallkalle”. Lika god som karljohan, med den skillnad att den växer med tall.
Sandsopp. Gulbrun och fräknig – och bäst torkad. Då sägs den smaka som murklan.
Brunsopp. Blånar vid beröring, men lika god som karljohan.
Blomkålssvamp. Ljusgul och krusig, påminner om ett stort blomkålshuvud – därav namnet – och växer på foten av gamla tallar.
 Kantarell. Kan finnas bland stenar och renlav i hällmarker.
Tallblodsriska. Blöder med orange saft. En utmärkt kryddsvamp.

0

Spindlingarna

Jan A, Uppsala

17 aug 2012 kl. 12:33

Verkar vara ganska rent svammel!

0

Spindlingarna

Yoshi

17 aug 2012 kl. 13:13

0

Spindlingarna

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 13:48

Yoshi, föreslår att du kollar här:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/popul/poputre.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone