0 265 visningar

6 svar

Brännande eller Ornge taggsvamp

Mari

16 aug 2012 kl. 17:04

Hej!
Vad kan detta vara för svamp? Kan det möjligen vara Brännande eller Ornge taggsvamp?
Eller någon som har förslag!? Min tanke är att prov att färga med den.

Mari

Vad kan det vara

0

Gunilla Haglöf

17 aug 2012 kl. 14:38

Puttar upp denna jag är också nyfiken.

0

Zontaggsvamp

Elisabeth Jansson

17 aug 2012 kl. 15:54

Det verkar vara gamla Zontaggsvampar särskilt om de är tunna i hatten
Orange taggvamp är mycket tjockare och som ung är den helvit med orange fot

0

Zontaggsvamp

Gunilla Haglöf

17 aug 2012 kl. 19:03

Tack snälla Elisabeth 3

0

Zontaggsvamp

Mari

17 aug 2012 kl. 19:34

Tack så mycket för hjälpen. Zontagg svamp låter och pssr bra på denna.
Ja det är då defenitivt inte Orange taggsvamp för det hade jag sett på mina dagliga promender med hunden just där de växer (i och med att du nämmnde att de var vita som unga).
Mari

0

Zontaggsvamp

Elisabeth Jansson

17 aug 2012 kl. 21:49

Det finns fler taggsvampar som är vita som unga dofttaggsvamp och blå taggsvamp du måste lyfta på dem och kolla doft och färg på foten.
Dofttaggsvamp luktar palmolive tvål,man kan ha dem torkade i linneskåp om man gillar doften.
Blå taggsvamp har orange fot,men är blåmarmorerad upptill,vid torka är svampen mer vit än blå på hatten

0

Zontaggsvamp

Gunilla Haglöf

18 aug 2012 kl. 14:04

Tack igen Elisabeth du är guld värd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone