0 295 visningar

10 svar

Vilka skivlingar?

Daniel Åström

17 aug 2012 kl. 10:09

1a serien.
Hittades i barrskog med lite inslag av björk.

2a serien.
En fläckig/fjällig skivling. Är det en flugsvamp som ringen inte åkt ner på?
Växte i blandskog med asp och lind som närmsta grannar.

3e serien
Kamskivling som har strumpan på hatten eller kan det vara annan flugsvamp?

0

Daniel Åström

17 aug 2012 kl. 10:25

2a serien

0

Daniel Åström

17 aug 2012 kl. 10:28

3e serien

0

Jan A, Uppsala

17 aug 2012 kl. 12:31

Tvåan rodnande flugsvamp,
trean brun kamskivling.

0

Daniel Åström

17 aug 2012 kl. 18:43

Tack, antog att det var en brun kamskivling men tvekade lite med strumpan kvar på hatten.

Ingen som har något om 1a serien?

0

Karl S

17 aug 2012 kl. 19:25

Nr 1 ser ut som en rödskivling, Entoloma, kanske den vanligaste E: clypeatum, men måste nog studeras närmare.

Nr 2, visst — rodnande.

Nr 3 är som du säger en kamflugsvamp, men jag är inte så säker på vilken. Var det i parkmiljö, hage, kalkrikt?

0

Daniel Åström

17 aug 2012 kl. 20:06

Nr3 växte i barrskog med mycket mossa.

Ska försöka hitta fler ex av nr1 då det var nån vecka sen jag tog kortet så kanske det blir tydligare.
Något speciellt jag ska tänka på när jag fotar den?

0

Michael Krikorev

18 aug 2012 kl. 16:13

1. Kanske en något förvriden såpmusseron?

2. Rodnande flugsvamp.

3. Strumpan ser gråaktig ut, gråstrumpig kamskivling (Amanita submembranacea) är inte ovanlig i näringsfattig barrskog här i stockholmstrakten.

0

Hans Myhre

19 aug 2012 kl. 16:43

Enig med Michael..en T. saponaceum..Såpemusserong

0

Daniel Åström

19 aug 2012 kl. 23:56

Tack, ska jämföra med de som finns kvar i skogen.

0

Bo E

20 aug 2012 kl. 11:27

rodnande flugsvamp med tydlig rodnad, bra exempelbild - inte svårt att se rodnaden jmfrt med de vi såg i söndags

håller med om kamskivling, Michael har detaljkunskapen

håller med om såpmusseron fast min första tanke var en rödskivling - men såpmusseronen ska lukta illa, liknande gammal sur disktrasa

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone