0 441 visningar

15 svar

Dagens skörd. Kan ni hjälpa mig?

Yoshi

17 aug 2012 kl. 15:46

OK, idag fick jag med mig lite annat än i vanliga fall.
Mandelriskatråden inspirerade mig att försöka hitta dem. Tror det är det jag har. De blöder vitt.

Sedan är det något brunt och stort.

En jättesopp är det också. Om ni säger att det är en gallsopp börjar jag att grina.

De röda svamparna var jättefina men vad är de?

Sopparna med orange hatt är väl aspsopp igen?

Och,

är detta ätligt? Hur torkar man dem på bästa sätt? Krävs förvällning? Har ej plats i frysen.

svampar

0

Yoshi

17 aug 2012 kl. 15:47

Fler närbilder

0

Jan A, Uppsala

17 aug 2012 kl. 16:00

På första bilden har du mandelriskor nere till höger och karljohan i motsatta hörnet Sammetsfotad plugg ser du nog var du har.
Lukta nu på mandelriskan och smaka på saften!

0

Fredrik S.

17 aug 2012 kl. 16:01

Överst har du från vänster Karljohan, någon rödaktig kremla, någon strävsopp (möjligen Aspsopp), kantareller. Nederst: blek eller rödgul taggsvamp, sammetsfotad pluggskivling och - ja, mandelriska!

0

Fredrik S.

17 aug 2012 kl. 16:03

Ja, och så hade du trattkantareller i ej plockstorlek också.

Grattis! Lyckad svamptur.

0

Yoshi

17 aug 2012 kl. 16:03

Yippeee!

MINA FÖRSTA KARL-JOHAN OCH MANDELRISKOR!

Vad är de bruna? Är de sammetsfotad plugg? Ätbar?

Hemskt glad nu, tack ska ni ha!

Skall dessa torkas som vanligt?

0

Elisabeth Jansson

17 aug 2012 kl. 16:04

Den stora soppen är en Karl-Johan kolla med förstoringsglas så ser du att den har ett ljust ådernät på foten och gallsoppen har ett mörkt. Kolla längst ner på foten den är “svullen"kan vara angripen av gulsnylting.
Sedan har du asp sopp några kremlor den röda ser ut att vara skarp.
De små kan vara trattkantareller men det måste vara en närbild på undersidan de ska ha åsar som kantareller.
De stora med svart sammetsfot heter sammetsfotad pluggskivling ingen matsvamp men du kan färga garn med den.

0

Yoshi

17 aug 2012 kl. 16:06

Tack, jag blev mycket glad faktiskt!

Ja alla de andra känner jag till. (kantarell, tratt, tagg)
Var tvungen att ta årets första trattisar. Kunde inte låta bli. :)

0

Yoshi

17 aug 2012 kl. 16:07

Vad innebär snyting? Kasta hela svampen eller?

Då slänger jag de stora, bruna.

Tack för hjälpen!

0

Jan A, Uppsala

17 aug 2012 kl. 16:12

Aspsoppar har du också - de “orangefärgade” - och rödgul taggsvamp nere till vänster. Kremlorna är just - kremlor.

0

Jan A, Uppsala

17 aug 2012 kl. 16:14

Jag trar att din k-j är frisk - ser rätt så normal ut!

0

Yoshi

17 aug 2012 kl. 16:20

Hoppades på kremlorna, de var så fina. Är de goda månne?

0

Fredrik S.

17 aug 2012 kl. 16:24

Tycker också Karljohan ser OK ut, ingen snylting - men två små snyltare i form av spindlar hade den på foten.

0

Fredrik S.

17 aug 2012 kl. 16:26

Du får nog smaka på kremlorna för att avgöra om de är ätliga eller ej…

0

Yoshi

17 aug 2012 kl. 16:31

Kremlorna luktade skit när jag bröt dem, de bor numer i papperskorgen…

Karl-Johan är så himla fin! Vill inte skära upp den tills min sambo har kommit hem och bevittnat hur stor den är.

Den vägen 256g, det är väl rätt bra va?

0

Yoshi

17 aug 2012 kl. 20:43

Lite fascinerad av hur trist Karl-Johan luktar som torkad. Lite som torkad fisk i Thailand. Trodde den skulle dofta ljuvligt som trumpeterna gör.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone