OK, idag fick jag med mig lite annat än i vanliga fall.
Mandelriskatråden inspirerade mig att försöka hitta dem. Tror det är det jag har. De blöder vitt.
Sedan är det något brunt och stort.
En jättesopp är det också. Om ni säger att det är en gallsopp börjar jag att grina.
De röda svamparna var jättefina men vad är de?
Sopparna med orange hatt är väl aspsopp igen?
Och,
är detta ätligt? Hur torkar man dem på bästa sätt? Krävs förvällning? Har ej plats i frysen.
svampar
Den stora soppen är en Karl-Johan kolla med förstoringsglas så ser du att den har ett ljust ådernät på foten och gallsoppen har ett mörkt. Kolla längst ner på foten den är “svullen"kan vara angripen av gulsnylting.
Sedan har du asp sopp några kremlor den röda ser ut att vara skarp.
De små kan vara trattkantareller men det måste vara en närbild på undersidan de ska ha åsar som kantareller.
De stora med svart sammetsfot heter sammetsfotad pluggskivling ingen matsvamp men du kan färga garn med den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.