Det har kommit flera arter i gammal granskog här i Gästrikland och jag är dåligt på dem.
1. B.la. de här grå som växer många tillsammans, grå taggar.
2. Är denna gråa taggsvamp samma art som föregående ?
3. tror att det kan vara blå taggsvamp ?
Tänk om någon kunde hjälpa mig reda ut det här .
taggsvampar
Hej Lena!
Bild 1 och 2 är samma svampen men aldrig att jag har sett den svarta Phellodon Niger på det viset.Det finns en som heter Grå taggsvamp Phellodon confluens jag har aldrig sett den i verkligheten läste faktabladet att den sällsynt kan finnas i barrskog om det är den som du hittat så måste växtplatsen skyddas för den är sällsynt läs här http://www.artfakta.se/Artfaktablad/Phellodon_Confluens_1206.pdf
Bild 3 tror jag är blå taggsvamp man kan skönja en orange fot när du skar isär hatten så skulle det vara blåmarmorerat upptill på fot och hatt om inte då är det orange taggsvamp som är vit på hatten som ungoch orangebrun i köttet.
Fingersvampen är för dålig bild för att säga om det är gröntoppig jag tycker den ser så konstig ut i växtsättet,fanns det inga fler fruktkroppar? Om det är gröntoppig så är den inte så sällsynt!
Besöket dagen efter gav klent resultat, det hade regnat på natten och jag hittade inte igen de grå taggsvamparna.
På sidan om vägen med mest barrträd fanns de här och det mäste väl vara den blå taggsvampen ?
På den andra bilden är min gissning zontaggsvamp, men som sagt jag tycker taggsvamparna är svåra.
Blå taggsvamp och ?
Men det där är en dofttaggsvamp eftersom den är enbart blå i köttet. Och jag tror inte på grå taggsvamp, den har en sydvästlig utbredning och är inte funnen norr om mälardalen och finns framförallt i lövskog. Mitt tips på svart taggsvamp kvarstår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.