0 715 visningar

18 svar

Taggsvampar

Lena M

17 aug 2012 kl. 20:10

Det har kommit flera arter i gammal granskog här i Gästrikland och jag är dåligt på dem.

1. B.la. de här grå som växer många tillsammans, grå taggar.

2. Är denna gråa taggsvamp samma art som föregående ?

3. tror att det kan vara blå taggsvamp ?

Tänk om någon kunde hjälpa mig reda ut det här .

taggsvampar

0

anithau

17 aug 2012 kl. 20:40

Är det samma svamp på alla bilder?

Den sista bilden ger mig en vink om blå taggsvamp.

0

Mattias Andersson

17 aug 2012 kl. 20:43

Till att börja med ser det ut som släktet Phellodon (vita sporer) alltså inte blå taggsvamp som är en hydnellum (bruna sporer). Luktar den något? Andra bilden ser ut som svart taggsvamp. Kanske är alla tre samma (om det är granskog).

0

Lena M

17 aug 2012 kl. 20:53

Nej jag kände ingen doft på någon, skall skära itu dem i morgon och se hur de ser ut.Men det kan väl inte vara samma taggsvampar på bilderna ?

Förutom dessa fanns en annan taggsvamp , ett par fingersvampar och torkade fjolårsex. av fyrflikig jordstjärna. Återkommer !

0

Lena M

18 aug 2012 kl. 08:13

Ja inte blev jag klokare i dag sedan jag skurit itu svamparna.Svart eller svartvit kanske, men är de ljusgrå i ungt stadie ?

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 08:50

Röstar på svart som sällan är svart, men ofta är blåare än den blå. Du får väl kolla upp utvecklingen…

0

Lena M

18 aug 2012 kl. 09:26

Ja kanske det, är ju gångavstånd. En av fingersvamparna som växte på samma ställe får jag till gröntoppig fingersvamp. Kanhända har jag rätt :) !

kanske gröntoppig fingersvamp

0

Elisabeth Jansson

18 aug 2012 kl. 12:12

Hej Lena!
Bild 1 och 2 är samma svampen men aldrig att jag har sett den svarta Phellodon Niger på det viset.Det finns en som heter Grå taggsvamp Phellodon confluens jag har aldrig sett den i verkligheten läste faktabladet att den sällsynt kan finnas i barrskog om det är den som du hittat så måste växtplatsen skyddas för den är sällsynt läs här http://www.artfakta.se/Artfaktablad/Phellodon_Confluens_1206.pdf

Bild 3 tror jag är blå taggsvamp man kan skönja en orange fot när du skar isär hatten så skulle det vara blåmarmorerat upptill på fot och hatt om inte då är det orange taggsvamp som är vit på hatten som ungoch orangebrun i köttet.

Fingersvampen är för dålig bild för att säga om det är gröntoppig jag tycker den ser så konstig ut i växtsättet,fanns det inga fler fruktkroppar? Om det är gröntoppig så är den inte så sällsynt!

0

Lena M

18 aug 2012 kl. 16:33

Tack för info Elisabeth, jag skall läsa / fråga dig senare för jag har gäster idag, återkommer.  Hoppas att du kan bringa lite ordning på mina funderinag, bilder senare.

0

Elisabeth Jansson

21 aug 2012 kl. 00:58

Hej!
Har du fått något svar på svampen?

0

Taggsvampar Elisabeth

Lena M

21 aug 2012 kl. 08:36

Besöket dagen efter gav klent resultat, det hade regnat på natten och jag hittade inte igen de grå taggsvamparna.
På sidan om vägen med mest barrträd fanns de här och det mäste väl vara den blå taggsvampen ?
På den andra bilden är min gissning zontaggsvamp, men som sagt jag tycker taggsvamparna är svåra.

Blå taggsvamp och ?

0

Gröntoppiga fingrar

Irene A

21 aug 2012 kl. 09:14

Det vill jag ha till någon art av barrklubbsvamp, Clavariadelphus ligula eller sachalinensis. Vet inte om det går att skilja dem åt utan mikroskop..

0

Gröntoppiga fingrar

Lena M

21 aug 2012 kl. 09:28

Jasså är det en barrklubbsart, jag trodde de växte en och en. Två ex. av den här fanns på samma lokal, vad är det och var det blå- och zontaggsvamp ?

någon klubbsvamp ?

0

Gröntoppiga fingrar

Jan A, Uppsala

21 aug 2012 kl. 09:50

Det låter som din “vanliga” blåtaggsvampslokal alldeles invid vägkanten!

0

Gröntoppiga fingrar

Lena M

21 aug 2012 kl. 10:06

Där är det 1 ex. men det finns på två ställen till efter vägen.

0

Gröntoppiga fingrar

Mattias Andersson

21 aug 2012 kl. 10:53

Men det där är en dofttaggsvamp eftersom den är enbart blå i köttet. Och jag tror inte på grå taggsvamp, den har en sydvästlig utbredning och är inte funnen norr om mälardalen och finns framförallt i lövskog. Mitt tips på svart taggsvamp kvarstår.

0

Gröntoppiga fingrar

Lena M

21 aug 2012 kl. 10:59

Ja det är det jag säger, så svårt med taggsvampar !

Tror inte heller på grå taggsvamp, men ingen regel utan undantag, eller hur.

Skall i.a.f kika en gång till innan regnet som är i antågande kommer.

0

Kjellin :)

21 aug 2012 kl. 12:08

Tror på Svart Taggsvamp, har sett varianter som
är väldigt ljusa.

0

Hans v E

22 aug 2012 kl. 11:23

Phellodon confluens och Clavariadelphus ligula eller sachaliensis.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone