0 275 visningar

4 svar

Svampnörden!!

Lill

11 sep 2006 kl. 19:00

Säg mig tror du att alla som är okunniga och frågar om svampar som förmodligen är halogena är ute efter ett rus?
Men du verkar ju vara insatt så du kan ju hoppa till ett annat forum själv!

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 19:06

Naturligtvis ska man inte rekommendera nån att äta giftsvamp.
Vem vet hur de verkar på känsliga personer?
Däremot måste man ju få ställa frågor om dem.
Hur ska man annars lära sig hur de ser ut?

Vissa som frågar kanske inte ens vet att det existerar svamp som folk tycker ger hallucinationer (om det nu är så?).
Det finns ju skrönor om bärsärkar och flugsvamp oxå!

0

Svampnörden

11 sep 2006 kl. 19:24

mmm så är det nog.

Klart de är ute efter rus. Men som jag redan påpekat i en annan tråd på forumet om toppslätskivling, så anser jag att en ordentlig informationssida bör läggas upp om denna svamp för att förhindra förväxlingar med förstörda njurar och kanske död som följd.

Sedan så har jag inte bett någon om att byta forum utan bara tipsat om att det finns bättre forum för denna svamp som vederbörande kan vända sig till.
Informationstråden kan oxå gott heta “magiska svampar” eller “alternativa rus” eller något. Så att de som är på jakt efter den här sortens information snabbt hittar dit och slipper fråga på forumet.

Det är oxå dags för Sveriges folk att vakna upp för den här sortens intresse för jag tror inte att fenomenet kommer att försvinna bar för att svampböcker och politiker försöker tiga ihjäl frågan. Det är närmast som att önska livet av ungdomar…...vilket jag tycker är fel.

0

kobran

11 sep 2006 kl. 19:33

Du har delvis rätt, bäste Svampnörd, men visst är väl Svampguiden ett ypperligt forum för att lära sig skillnader på spetstoppig spindelskivling som folk tar för både det ena och det andra.

Rejäla baskunskaper i svampkunskap är naturligtvis ett måste om man överhuvudtaget ska äta svamp som inte saluförs på ICA.

0

Kalla mig naiv...

Stella

11 sep 2006 kl. 20:28

men jag måste säga att första gången jag hörde talas om Toppslätskivling var för nån vecka sen här på forumet och då via en länk till ett annat forum.

Jag blev rädd! Bara tanken på att det finns människor ute i landet som inte kan ett dyft om svampar går ut i skogen och plockar allt som är “toppigt, slätt och/eller skivigt” och sen sitter och mosar i sig dem är för mig helt vansinnig!

Samtidigt kan jag inte riktigt bestämma mig för om “man” (själv har jag som sagt ingen koll alls) ska hjälpa till med artbestämning eller inte… Det är ju bättre att inte dö än att dö...

Äsch, läskigt tycker jag att det är!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone