0 3812 visningar

9 svar

Hur ser man skillnad på musseron och kremla?

Yoshi

18 aug 2012 kl. 09:05

Försöker lära mig en svamp i taget.

Tycker mig ha lärt se skillnad på soppar nu. Har ej påträffat så många dock.

Kantareller, trumpeter, blomkål, fingersvampar och taggsvampar är jag också haj på. Dem grejar jag galant.

Nu vill jag lära mig musseroner.
Kremlor kommer jag att strunta i då de växer överallt och är så svåra för mig att artbestämma + att ätligheten är svåravgjord.
Frågan är bara, hur vet jag att det är en musseron jag har framför mig och inte en kremla?

Alla de andra svamparna som finns är en senare fråga. Det känns som överkurs att försöka fatta alla arter på en gång.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2012 kl. 10:02

Du kan ju tabm konsultera en bra svampbok - eller
http://svampguiden.com/kremlor.asp
http://svampguiden.com/musseroner.asp

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 10:56

Det säger mig ingenting.
Jag kan ju sopp, tagg, trumpet, finger, kantarell pga rören, åsarna, taggarna etc
De andra med vanliga fåror under (skivlingar) vet jag inte hur man ska artbestämma.

0

Mickeleh

18 aug 2012 kl. 12:14

Hehe du har fått svampfeber och det finns ingen återvändo nu ... Du har förmodligen fått svamp på/i/bredvid hjärnan och då är du snart fast i träsket :) hehe… Och när du sen lärt dig skillnaden mellan kremla och musseron vill du bara ha mer.. Svampböcker på toaletten,svampknivar strategiskt placerade och en enorm abstinens på vintern… Välkommen till träsket min vän :))€)

0

Gunilla Haglöf

18 aug 2012 kl. 14:09

Hahaha Mickeleh du har så rätt. :)

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 15:58

Se också t.ex. denna länk, som behandlar den stora gruppen skivlingar som helhet:

http://svampguiden.com/skivlingar.asp

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 16:18

Jag har sett den förut. Antar att allt i Sthlm är skivlingar? Musseroner är inte vanliga va?

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 16:32

Hahhaha! Så sant, så sant Mickeleh! Jag är som besatt! Hemskt tacksam också över era svar och all hjälp jag får i min väg till att bli fullfjättrad svampnörd.:D

0

Fredrik S.

18 aug 2012 kl. 17:08

De flesta storsvamparna (inkl. matsvamparna) är skivlingar. Vissa arter är vanligare än andra - säkert gäller det också inom den löst sammanhållna gruppen musseroner. Hur vanliga musseroner som grupp är i förhållande till andra svampar vet jag inte - jag har inte riktigt hunnit så långt.

0

Yoshi

18 aug 2012 kl. 17:14

Vad kul att även ni duktiga har kvar att lära. Släpper alltid min skam här och frågar på. Anser att man aldrig lär sig annars. Nyfiken som jag är, har jag en sån kunskapstörst för min nya hobby.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone